Media Metrix vil bli nettets statistikk-konge

Media Metrix har allerede inntatt ledertrøya som den største autoritet på nettmålinger i Sverige. Nå har selskapet kjøpt seg større gjennom et oppkjøp av et amerikansk annonseselskap som skal gi mer detaljert informasjon om internettmarkedet.

Det amerikanske statistikkselskapet Media Metrix kjøper selskapet AdRelevance, og de to selskapene kan sammen finne ut det meste om nettbrukere og annonsørers strategier på nettet. Snart kommer selskapet til Norge.

Informasjon om brukere og annonsering på nettet er gull verd, og dette er noe mange selskaper har funnet ut av. Informasjonen selges videre, og representerer en betydelig inntektskilde.

Det amerikanske statistikkselskapet Media Metrix vil ha mer informasjon å selge til sine kunder. Derfor har de nå kjøpt selskapet AdRelevance, som er et selskap som har som arbeidsfelt annonsemålinger og intelligente kartleggingssystemer for annonser. Teknologien selskapet bruker går igjennom 2.000 nettsteder daglig og evaluerer 40 millioner sidevisninger månedlig for å kunne utarbeide informasjon om annonsering.

Selskapet har planer om å ekspandere til Norge gjennom den svenske lisenstakeren Sifo Interactive & Media Tracking. Media Metrix undersøkelsene foregår online med et utvalg brukere som er koblet opp mot Internett.

I slutten av september i år kunne internettsjef i Sifo, Lars Björkman, fortelle til digi.no at de planlegger lansering i de nordiske landene som er interessert så snart som mulig.

"Denne kunnskapen, kombinert med Media Metrix' publikums- og e-handels målinger, er en viktig forutsetning for en fortsatt vekst og utvikling av Internett," heter det i en pressemelding fra Media Metrix.

- Overtakelsen av AdRelevance utvider vår dekning til å også inkludere kartlegging av annonseplassering og sette dette sammen med nettbrukere, e-handel og teknologi, sier Tod Johnson, som er styreformann og administrerende direktør i Media Metrix, Inc i en pressemelding.

AdRelevance vil kunne gi detaljert informasjon om annonsekartlegging for å kunne identifisere annonsører og kunne utnytte annonsemulighetene som finnes på Internett til fulle.

Overtakelsen av AdRelevance skjer gjennom en aksje-for aksje avtale med en verdi på rundt 59,4 millioner dollar, eller rundt 457 millioner norske kroner. I tillegg har Media Metrix aksjer til en verdi av seks millioner dollar, eller 46 millioner norske kroner, disse er det ikke ferdigforhandlet om.

AdRelevance vil bli heleid selskap under Media Metrix, Inc. med en egen direktør som rapporterer til moderselskapet. Media Metrix har hovedkontorer i New York på USAs østkyst, men AdRelevance skal beholde sine kontorer i Seattle på USAs vestkyst. Salgs- og service kontorer vil de to selskapene ha i fellesskap i fem amerikanske byer.

Til toppen