BEDRIFTSTEKNOLOGI

Melissa ga salgshopp på 50 prosent

Da Melissa-viruset bølget over verden rett før påske ble det travelt hos Norman og PDI. Men hos Swanholm økte henvendelsene bare marginalt.

Eirik Rossen
15. apr. 1999 - 11:39

Da Word-makro-viruset Melissa ble oppdaget i vill tilstand 26. mars, var ingen av de kjente antistoffene i stand til å identifisere det. Men oppdateringer ble lagt ut innen kort tid, og virusets snedige kopling til Outlook gjorde at det spredte seg med rekordfart. Presse og antistoffindustrien sørget for maksimal blest.

- For oss ble de normalt så stille dagene tidlig i påskeuken svært hektiske, forteller Jan Christensen i Norman Data Defense. - Det var et konstant press på sentralbordet. Vi må ha fått et sted mellom 500 og 600 henvendelser per dag.

Dette ga flere og oppgraderte vedlikeholdsavtaler, og mange nye kunder. Norman legger fram kvartalsresultatet 23. april. Christensen sier Melissa bidro til en utmerket avslutning på et kvartal han allerede nå vil karakterisere som "ekstremt bra", og at starten på andre kvartal står i stil.

- Jeg vil tippe at oppstusset rundt Melissa medførte at ukesomsetningen økte med rundt 50 prosent.

Hos PDI forteller Øyvind Blystad Dammen at omsetningen til hjemmemarkedet steg merkbart og at det var en enorm pågang på nedlasting av testversjoner.

- Vi har lagt ut fullversjoner på nettstedet vårt og utstyrt dem med 30 dagers lisens, forklarer Dammen. Han går ut fra at denne pågangen vil gi merkbare gevinster i slutten av april.

- Vi regner med at erfaringene med Melissa gjør at folk vurderer virusfaren på en helt annen måte enn tidligere.

Men hos Swanholm var det ingen tilsvarende Melissa-effekt.

- Jeg vil ikke si at det kokte, det var mest i avisene, sier Ero Haagenrud. - Vi fikk marginalt flere henvendelser.

I USA har analyseselskapet PC Data, som utarbeider ukeslister over programvaresalg gjennom detaljist, offentliggjort tall som viser at Melissa økte omsetningen av antivirusprogramvare med 67 prosent fra uke til uke. Norton Antivirus fra Symantec (som er Swanholms viktigste antivirusprodukt) økte med 78 prosent, mens VirusScan fra Network Associates og AntiVirus fra Dr. Solomon begge økte med 51 prosent.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.