Microsoft/Navision taper markedsandeler

Microsoft/Navision Norge taper andeler, noe ERP-analytiker Bo Hjort Christensen mener ikke er rart.

Navision, den store Microsoft-eide leverandøren av forretningssystemer, taper penger her i Norge. Selskapet har måttet rydde opp i regnskapet etter å et regnskapsmessig krumspring i 2002, skriver Finansavisen.

Dette gir et underskudd på 17 millioner kroner for regnskapsåret som ble avsluttet i juni i fjor. I tillegg må Microsoft se at konkurrentene spiser markedsandeler fra selskapet de kjøpte for hele 12 milliarder kroner i 2002. Salget stod endte på rundt 70 millioner kroner både i regnskapsåret 2003 og 2004, forteller norsk Navision-sjef Tommy Ødegaard til Finansavisen.

– Dette er oppsiktsvekkende, påpeker ERP-analytiker Bo Hjort Christensen (bildet) til digi.no. – IT-markedet vokste med fem prosent i fjor og ERP-markedet vokste med fem til ti prosent, påpeker Christensen.

ERP-analytikeren og BI-studierektoren lister kjapt opp to forklaringer på Navisions problemer.

– Det viktigste er at markedet har blitt usikker på Microsofts fremtidsplaner for kommende ERP-systemer og hvilke produkter som skal videreføres. Microsoft har gitt usikre signaler, mener Christensen.

Microsoft har tidligere kommunisert at selskapet arbeider med et felles, nytt ERP-system som skal ta over for både Navision-systemene og produktene fra de amerikanske ERP-leverandørene Microsoft har kjøpt opp. Men dette nye systemet er nå lagt på vei gravlagt.

I tilleggg påpeker Christensen at en rekke av de aktørene som skal selge og implementere Navision-produktene har slitt med økonomiske problemer.

Christensen påpeker at han mener det ikke er noe i vei med Navisions ERP-produkter i seg selv. Han føyer også til at Navision har markedets største utvalg av nisjeløsninger.

Oppsiktvekkende nok sier Ødegaard seg helt enig i Christensens analyse.

- Det er en god observasjon, vi har vinglet, men nå har vi blitt klarere og sier at vi lever med de produktene vi allerede har og garanterer at de skal leve helt frem til 2012, forteller Ødegaard.

Den norske Navision-sjefen forteller at underskuddet på 17 millioner i siste regnskapsår skyldes et "underlig rengskapsmessig krumspring" man gjorde i 2002. Hva som er årsaken vil han ikke kommentere, men det blåste opp balansen med rundt 30 millioner kroner. Det er dette som fører til underskuddet – uten hadde Navision Norge gått med et overskudd før skatt på rundt 5–6 millioner kroner, forteller Ødegaard.

Ødegaard mener at dårlig økonomi hos partnere har rammet Navision Norge, men forteller at dette nå begynner å bedre seg.

– For to år siden la vi om regnskapsprinsippene, føre inntektene når vi fakturerte, ikke periodiserte og man balanseførte inntektene. Denne balanseposten avskriver vi nå.

Ødegaard forteller at Navision Norge nå endelig skal fusjoneres inn helt i Microsoft Norge og at dette vil la selskapet komme på offensiven i 2005.

– Vi skal kapre markedsandeler fra konkurrentene, sier han til digi.no.

Til toppen