Microsoft skal åpne stor markedsplass

Microsoft brer seg videre utover og skal snart starte en markedsplass med både IT-produkter og programvare fra konkurrenter.

I jakten på nye inntektskilder er Microsoft på offensiven. Selskapets nettleser Internet Explorer leder mange brukere til MSN og dette utnytter Microsoft stadig tøffere.

Microsoft arbeider på minst tre fronter med å utvide MSN. Selskapet skal lage sin egen søkemotor for å konkurrere med Google og Yahoo. I tillegg tar Microsoft nå opp konkurransen med Apples iTunes om salget av musikk på nettet.

Nå viser det seg at Microsoft også kaster vil bli en slags konkurrent til mange av verdens nettbutikker.

Microsoft har nå åpnet en testversjon av hva selskapet har døpt Windows Marketplace og her mangler det ikke på overraskelser.

Microsoft påtar seg nå en helt ny rolle. Selskapet skal ikke selge direkte, men Microsoft har laget en markedsplass som gir oversikt over hva du kan kjøpe på nettet. Tjenesten kan delvis sammenlignes med Kelkoo, men er mye bredere.

Når du klikker på et produkt blir du så ledet til forskjellige steder hvor du får kjøpt det. Når man så velger en nettbutikk blir man dyplenket rett til produktsiden hos denne nettbutikken.

Dette vil dersom Windows Marketplace blir en suksess bety langt mindre surfing hos nettbutikkene. Man vil i stedet lete hos Microsoft og så gå rett til et kjøp. Tjenesten vil også gjøre det enklere å finne laveste pris, noe som er gode nyheter for kundene, men tilsvarende dårlige nyheter for forhandlere og nettbutikker.

Microsofts nye tilbud vil også kunne undergrave merkevarebyggingen og lojaliteten til nettbutikkenes kunder - man leter hos Microsoft og velger butikk litt mer tilfeldig.

“Microsoft etablerer Windows marketplace for å hjelpe brukere og bedrifter å enklere finne frem til programvare og hardware komponenter. Marketplace er ikke en nettbutikk, understreker Johan Fredrik Gørissen, direktør for Windows hos Microsoft Norge overfor digi.no.

Den nye markedsplassen skaper også andre utfordringer. Microsoft viser ikke bare sin egen programvare, men også programvareproduktene til alle sine konkurrenter. Under kategorien gruppevare ligger produktene fra Microsofts hovedkonkurrenter på en rekke områder, blant annet Adobe, IBM, Apple Filemaker og ikke minst Novell som nå satser tungt på Linux.

Gørissen forteller at hver enkelt produsent, for eksempel Adobe og Novell, har godkjent og sagt ja til å være oppført på Microsofts nye markedsplass.

Den nye nettbutikken lar deg velge priskategori og servere derfor også mange tilbud på billig shareware.

Microsofts dilemma er klart synlig i den nye markedsplassen- selskapets egne programvareprodukter er ekstra godt profilert på egne plasser og med egne lenker.

Varene er delt i to hoveddeler - programvare og maskinvare. Windows Marketplace er en fullblåst markedsplass som viser alt man trenger - kategorien komponenter inneholder over 14.000 forskjellige hovedkort, minnebrikker og alt mulig annet.

Microsoft gir også oversikt over digitalkamera, MP3-spillere og alt annet man finner på nettbutikker for IT-varer.

Windows Marketplace skal åpne "om noen måneder" sier Microsoft i følge Cnet. Dette er i USA. Ledelsen i Microsoft Norge forteller at det er planlagt en europeisk versjon, men det er ikke satt noen dato for en lansering.

- Windows marketplace åpner i USA denne høsten og vil komme til Norge på et senere tidspunkt, sier Gørissen til digi.no.

Her finner du Windows Marketplace

Til toppen