BEDRIFTSTEKNOLOGI

Microsoft: Strategiske investeringer i spill

Microsoft har skjønt at interaktive spill er en viktig innfallsport til å nå kjøpesterk ungdom og andre avanserte brukere.

Eirik Rossen
10. nov. 1999 - 08:36

Interaktive spill er en viktig innfallsport til ungdom og til avanserte brukere. I januar overtok Microsoft FASA Interactive - inkludert motselskapet Virtual Worlds Entertainment Group. Oppkjøpet sikret Microsoft "eksklusiv og evig enerett" til BattleTech-universet, med blant annet dataspill som MechWarrior og MechCommandor. Salgssummen er ikke kjent.

Les digi.nos oversikt over Microsofts oppkjøp og investeringer:

På det mer fredelige planet kan vi registrere overtakelsen av Access Software, selskapet bak de kjente golfspillene Links, i april.

I juni slo Microsoft følge med blant andre Dell om en investering på 26 millioner dollar i DEN - Digital Entertainment Network. DEN debuterte sitt nettsted 10. mai. Den første milepælen er 30 programmer med interaktiv multimedia rettet mot ungdom i alderen 14 til 24 år.

Samtidig overtok Microsoft det kanadiske selskapet ShadowFactor Software, kjent for en teknologi kalt Battlefield Communicator eller BattleCom. Teknologien gjør det mulig for folk som er med på Internett-spill, å prate sammen mens de spiller, slik at de slipper å sende skriftlige beskjeder til hverandre. Teknologien er løfterik på en rekke anvendelser. Microsoft tar sikte på å innlemme den i DirectX 8.0. Kjøpsummen er ikke oppgitt.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)
Sikkerhetsressurs
Digitaliseringsdirektoratet (Digdir)
Leikanger |
24. feb.
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra