BEDRIFTSTEKNOLOGI

Mistet e-post etter vedlikehold

Massive problemer for Active24.

En rekke av kundene til Active24 opplever massive e-postproblemer. Selv om de nå kan sende og motta mail er gamle e-poster og kontakter fremdeles vekke for en rekke av kundene.
En rekke av kundene til Active24 opplever massive e-postproblemer. Selv om de nå kan sende og motta mail er gamle e-poster og kontakter fremdeles vekke for en rekke av kundene. Bilde: Per Ervland
14. mars 2012 - 09:59

Den nettbaserte tjenesteleverandøren Active24 leverer blant annet e-post løsninger og hosting til små og mellomstore bedrifter over hele Europa. Men det Visma-eide selskapet opplevde massive problemer da de skulle vedlikeholde mail-systemet til sine kunder denne helgen.

Ifølge selskapets adm. direktør, John Hugosson, gikk ikke dette arbeidet som planlagt. Det tok lengre tid enn forventet og det ble for visse kunder driftsproblemer. Da digi.no kontaktet Hugosson tirsdag hadde de konstatert at det var et hardvare-relatert problem.

Dette medførte at e-posten til en rekke små- og mellomstore bedrifter rett og slett ikke var tilgjengelig frem til tirsdag. Hugosson skriver i en e-post til digi.no at deres kunder kunne sende og motta mail tirsdag, men at det ville kunne oppstå noen forsinkelser.

Men flere kunder har fremdeles ikke tilgang til sine gamle mailer eller kontakter.

– Men arbeidet pågår nå for å kopiere tilbake all data til de respektive kontoene. Dette arbeidet kan i verste fall ta noen dager, skriver Hugosson til digi.no.

Onsdag morgen kunne support-tjenesten til Active 24 melde om at de fremdeles ikke har klart å gjenopprette all eposten og kontaktdataene til kundene. De kunne heller ikke gå ut med en spesifikt tidspunkt for når problemene kan bli løst.

– Vi beklager virkelig det inntrufne og vi vet at dette innebærer store utfordringer for de rammede kundene. E-post er en virksomhetskritisk tjeneste for alle selskap. Når dette er over vil vi gå gjennom hendelsen i detalj for å unngå at dette skjer igjen. Samtidig fortsetter vi vår forbedringsplan for å kunne levere en enda bedre tjeneste fremover, skriver Active24-sjefen til digi.no.

Han vil ikke gå inn på antall kunder som ble rammet av problemene, men sier at det i løpet av helgen var relativt mange. Antallet har falt drastisk ettersom arbeidet med å rette feilen pågikk mandag.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.