FORBRUKERTEKNOLOGI

Mobilsurferne er sosiale

Opera-sjef Jon von Tetzchner ser at mobilsurferne bruker tiden på Facebook og MySpace.

Jon von Tetzchner Opera har et program som viser hvor Opera Mini brukes
Jon von Tetzchner Opera har et program som viser hvor Opera Mini brukes
20. mai 2008 - 10:14

Det norske nettleserselskapet Opera Software ligger et stykke bak Internet Explorer og Firefox på PC-markedet for nettlesere, men de er markedsledende på mobile nettlesere.

Selskapet leverer Opera Mobile som kan installeres på en rekke forskjellige mobilenheter, og har også laget Opera Mini, en enklere mobil nettleser som går ut på internett gjennom Opera's serverpark i Norge.

Nettsidene pre-prosesseres på Opera's servere før de sendes ut til Opera Mini-nettleseren på mobilen. Dermed spares både båndbredde og prosessorkraft, samt at mobilen blir i stand til å lese hele nettsider istedenfor spesialutgaver tilpasset mobiltelefonenes små skjermer.

- Vi har tro på at det bare er ett nett. Vi menner at det ikke skal være noen forskjell i informasjonen som er tilgjengelig for deg om du bruker den raskeste datamaskinen eller en brukt mobiltelefon, skriver Jon S. von Tetzchner, administrerende direktør i Opera Software, i innledning til rapporten.

Trafikken som går gjennom Opera Mini er så stor at den utgjør mellom 10 og 20 prosent av all internettrafikk som går ut og inn i Norge. Her kan du lese mer om Opera Mini i vår foto- og videoreportasje om Opera Mini: Dette er Operas «hemmelige» våpen.

Opera har aggregert trafikken til 44 millioner brukere av Opera Mini, og laget en kvartalsrapport som de kaller State of the Mobile Web.

Den viser blant annet at det er veldig populært å surfe sosialie nettsteder via mobilen. Ifølge Operas tall så går hele 40 prosent av trafikken gjennom Opera Mini til sosiale nettsteder. I land som USA, Sør-Afrika og Indonesia utgjør slike nettsteder mer enn 60 prosent av trafikken.

- Ettersom sosiale nettverk dominerer trafikken på Opera Mini, fremstår det som klart at den mobile nettleseren er å regne som et nytt kommunikasjonsverktøy på mobilen, sier Tetzchner.

Blant gjengangerne av de populære nettstedene som mobilsurferne titter innom er Facebook, MySpace og Orkut.

For Operas egen del, så viser tallene at Opera Mini er i stor fremgang. Totalt har 44 millioner brukere lastet ned forskjellige utgaver av Opera Mini, og i mars alene ble den lastet ned av hele 11,9 millioner brukere.

I løpet av mars leste brukere av Opera Mini 2,4 milliarder nettsider, noe som gir et snitt på 202 sider per bruker. Det genererte totalt 33 millioner megabyte med data som ble håndtert av Opera's servere.

Disse landene er mest ivrige i å bruker Opera Mini:

  1. Russland
  2. Infonesia
  3. Kina
  4. USA
  5. India
  6. Sør-Afrika
  7. Ukraina
  8. Storbrittania
  9. Tyskland
  10. Polen

Her kan du lese Operas rapport State of the Mobile Web i sin helhet.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.