Motorola spiser andeler i Europa

Sony Ericsson og LG sliter, men Motorola løfter salget og spiser markedsandeler i Europa.

Elektronikk og mobilgiganten Motorola la i går frem tall som viser et løft i omsetningen og inntektene. Tar man vekk brikke-divisjonen som Motorola har skilt ut for å rendyrke telesatsningen, løftet resultatet seg med 48 prosent fra samme kvartal i fjor - opp til 609 millioner dollar.

40 prosent av omsetningen kommer fra mobiltelefoner og Motorola spiser markedsandeler. Salget har løftet seg bare 1,4 prosent, men Motorola har klart å selge mer avanserte og dyrere modeller. Selskapet gjør det særlig skarpt med V3 Razr-modellene og løftet salget betraktelig i Europa.

Selskapet ser ut til fått opp dampen, for i løpet av året kommer det 27 nye mobiler, noe trolig bare Nokia kan matche. Motorola har nå en markedsandel i det globale mobiltelefonmarkedet på 17 prosent, bak Nokia som har opp mot 40 prosent.

Til toppen