digi.no har tidligere omtalt det trege salget av digitale radioer (DAB-radioer). I alt er det bare solgt mellom 3.500 og 5.000 digitale radioer i Norge i løpet av de åtte siste årene.
Men nå settes det fart i prosessen, og den norske elektronikk-bransjen håper på salg av flere tusen DAB-radioer. Bransjen mener det er nærliggende å sammenligne seg med England som i 2001 prøvde med en produksjon av 300 til 400 DAB-radioer som ble solgt rett før jul til 99 pund. Samtlige ble solgt nærmest før butikken åpnet.
Nå spår den britiske interesseorganisasjonen Digital Development Bureau at England innen året vil ha solgt en million digitale radioer.
I helgen sendte el-kjeden Expert ut en annonseavis, der de reklamerer for fire DAB-modeller som alle er til salgs for under 2.000 kroner.
I tillegg fører Elkjøp fire modeller, hvorav to er lommemodeller og to kjøkkenradioer. Merkene er Phillips, Hitachi og Radionette og prisen ligger på mellom 1.200 og 2.000 kroner.
Elkjøp jobber også for å få på plass mikroanlegg og bilstereo med DAB. Det er julesalget som vil avgjøre hvor raskt flere DAB-modeller kommer inn i sortimentet.
I morgen setter NRK og P4 i gang kampanje for norsk digital radio (DAB). NRK sender en folkemusikk-kanal som kun sendes i DAB-nettet. Markedsføringen vil skje gjennom NRKs ni DAB-kanaler.
Innholdsbiten vil bli langt mer oversiktlig ved at det sendes en frekvens per kanal. Radioen finner selv stasjonen og det kommer informasjon i skjermen om personer, innringningsnumre eller hva som kommer av programmer senere.
Teknisk direktør og leder i digitalradioutvalget, Hans Petter Danielsen, har tidligere uttalt til digi.no at det er kun på grunn av manglende kunnskap DAB ikke har tatt av i Norge. Med den massive markedsføringen som nå blir igangsatt forventer distribusjonsnettverket (NRK, P4, Kanal5, Telenor Norkring og Norsk Lokalradioforbund), et stort trykk i dette markedet.