RESULTATERFINANS

Nå er de skilt

Kan eBay overleve uten PayPal?

eBay må jobbe hardt for å bli relevant igjen, mener eksperter.
eBay må jobbe hardt for å bli relevant igjen, mener eksperter. Bilde: Cody Rogers
20. juli 2015 - 13:49

Auksjonshuset eBay har eid det anerkjente betalingsselskapet PayPal siden 2002. Det er en liten evighet i teknologiverdenen, men nå har de to gigantene gått fra hverandre, i noe som mange analytikere kaller for den viktigste skilsmissen i teknologibransjen for tiden.

Les mer: eBay og PayPal skilles.

De fleste brukerne vil kanskje ikke merke den store forskjellen, da PayPal vil fremdeles bli benyttet som den foretrukne betalingsmåten ved eBay-transaksjoner.

For selskapene er det imidlertid mye som vil bli annerledes.

Mange eksperter har uttalt seg om hva oppdelingen betyr for både eBay og PayPal, og de fleste er enige i at auksjonshuset nå har mistet sin viktigste inntektskilde og vekstområde.

eBays siste kvartalsresultater som ett selskap med PayPal, som ble offentliggjort forrige uke, viser to separate tendenser for de to organisasjonene. PayPal vokser og er godt posisjonert til å konkurrere mot stadig mer relevante betalingsløsninger fra Apple og Google. eBay er derimot i en vanskeligere økonomisk situasjon, med stadig tyngre konkurranse fra Amazon og andre oppstarter.

eBay etter skilsmissen vil ligne mer på eBay slik det fremstod i 2002, kanskje mer strømlinjeformet, men også mer utsatt. Selskapet har også valgt å kvitte seg med flere underavdelinger, som eBay Enterprise (som brukes blant annet av flere andre store nettbutikker).

eBay har flere utfordringer – de sliter fortsatt med ettervirkninger av et massivt innbrudd i 2014 og endringer i hvordan Google presenterer søkeresultater, og mange mener at selskapet må finne nye måter å bringe inn brukere på.

Les mer: eBay tappet for 145 millioner kontoer.

Hovedkonkurrenten Amazon har over de siste årene fremstått som en kanskje mer pålitelig og stabil løsning for e-handel, med sine mange avtaler med leverandører om å selge varer direkte. Til sammenligning kan eBay fremdeles fremstå som litt mer ufokusert, med varierende leveransetider og mer handel mellom privatpersoner. Det å flytte mer markedsføring til sosiale medier skal være en del av planene til auksjonshuset.

Det har vært spekulasjoner om at en større aktør kunne vært interessert i å kjøpe opp eBay – kinesiske AliBaba har blant annet vært nevnt.

PayPal, på sin side, har litt mer tydelige planer. Å bli akseptert som betalingsløsning i flere fysiske butikker er ett mål, å få brukerne til å benytte seg av deres apper for å overføre penger er et annet.

Det er uansett klart at PayPal er per i dag verdt mer enn sin gamle eier - man venter at eBays markedsverdi vil nå falle fra 75 milliarder dollar til rundt 30 milliarder.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.