Slik ser iOS-versjonen av den nye Kahoot-appen ut. (Bilde: Skjermbilder fra iOS-appen (digi.no))

Nå skal norske Kahoot gjøre det morsomt å gjøre hjemmelekser

Det norske selskapet Kahoot har de siste årene opplevd stor suksess, spesielt i USA. Plattformen, som gjør det enkelt å opprette quizer, brukes mye innenfor skole og utdanning, og har ifølge selskapet selv nå 50 millioner aktive brukere hver måned. 

Nå har Kahoo lansert betaversjonen av en helt ny versjon av sin mobilapp – og denne gangen har selskapet gjort ganske store endringer i appen. Målet med den nye appen er intet mindre enn å gjøre hjemmelekser til noe morsomt og engasjerende, skriver selskapet i en pressemelding. 

Lanseringen ble gjort i forbindelse med den store utdanningskonferansen ISTE 2017 (International Society for Technology in Education) i San Antonio i Texas denne uken.

Lærerne kan lage spillutfordringer som elevene kan ta med hjem

Den store nyheten i den nye Kahoot-appen er at lærere nå kan opprette spillutfordringer som de kan dele med elevene som hjemmelekser.

Ifølge Kahoot viser en fersk undersøkelse at ni av ti lærere bruker Kahoot til gjennomgang og repetisjon av emner de underviser i klasserommet, og det å kunne gi Kahoot-spill (quizer) som hjemmelekse var ett av ønskene lærere kom med i undersøkelsen.

Lærere – eller andre – kan sende utfordringer.
Lærere – eller andre – kan sende utfordringer. Foto: Kahoot

Brukergrensesnittet i appen har fått en overhaling, og når du starter opp appen nå så kommer det en oversikt over spillene du holder på med, tidligere spilte spill og en liste med anbefalte spill. Du kan også søke i en database med 20 millioner offentlig tilgjengelige spill («kahoots»), eller velge ett av forslagene som kommer opp på startskjermen. Det er selvfølgelig også mulig å spille på gamlemåten, ved å taste inn PIN-koden til spillet.

Nytt er også at du nå ikke trenger en ekstra skjerm å spille på, slik som tidligere. Både spørsmål og svar dukker opp på telefonen, og du kan spille mot andre – eller mot virtuelle spillere. Elever kan også utfordre medelever.

– Med vår splitter nye app, gjør vi det enkelt å forlenge læringseffekten både i tid og rom, slik at studentene kan spille, lære og utfordres uansett hvor de er, skriver administrerende direktør Erik Harrell i Kahoot i pressemeldingen.

Betaversjonen av appen for Android og iOS vises på ISTE 2017-konferansen denne uken, og den endelige versjonen vil bli lansert til høsten.

Kommentarer (6)

Kommentarer (6)
Til toppen