GOOGLE DNI SUMMIT 2018

Nå snakker Google om «kunstig intelligens først»

…og lanserer en ny serie assistent-gadgets.

- Datakraft er billig, og det du trenger for å utnytte kunstig intelligens er hyllevare. Så hva venter du på? spør Googles Bill Hippenmeyer.
- Datakraft er billig, og det du trenger for å utnytte kunstig intelligens er hyllevare. Så hva venter du på? spør Googles Bill Hippenmeyer. (Foto: Svein-Erik Hole)
EKSTRA

…og lanserer en ny serie assistent-gadgets.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

AMSTERDAM (digi.no): En gang i året inviterer Google et hundretalls europeiske mediefolk til sitt DNI Summit, der søkemotorgiganten stiller noen av sine skarpeste hjerner til disposisjon for spørsmål og samtaler om veien videre.

DNI står for Digital News Initiative, og er Googles program for samarbeid med pressen, et opplegg som inkluderer utvikling av digitale verktøy, kursing og ikke minst et innovasjonsfond på 150 millioner euro som fordeles til mediebedrifter som evner å tilføre økosystemet noe nytt og verdifullt. Teknisk Ukeblad Media har for eksempel fått støtte til å utvikle journalistikk i virtual reality-format og introdusere dette for norske brukere.

– Målet er å få mediebedrifter til å eksperimentere mer enn de ellers ville ha gjort, sier Madhav Chinnappa, direktør for strategiske partnerskap i Google.

Og Google har selvfølgelig en egeninteresse i at mediene utvikler seg og overlever endringene som har rystet store deler av bransjen.

– Vi trenger media til å produsere svar på spørsmålene våre brukere stiller gjennom søk, oppsummer Richard Gingras, VP i Google News.

Kunstig intelligens definerer utviklingen

Googles toppsjef Sundar Pichai instruerte nylig sine ansatte om at «vi flytter oss fra mobil først til kunstig intelligens først». Det sier en del om hvor selskapet er på vei. 

– Smarttelefonens utvikling har endret folks hverdag betydelig de siste ti årene, og det er ingen grunn til å tro at ikke kombinasjonen tale og kunstig intelligens vil få like stor innflytelse i årene framover, sier Yvonne Chou, som leder Googles assistent-satsning.

Hun vet at 20 prosent av alle søk allerede er styrt av tale, og at andelen øker eksplosivt. Med Google Assistant vil de gjøre hva de kan for å bidra til ytterligere akselerasjon.

– 400 millioner mennesker bruker allerede Google Assistant, enten gjennom Google Home eller via mobilen sin. Innen utgangen av 2018 skal 95 prosent av alle android-enheter ha assistenten installert, sier hun, og viser fram en tidslinje som demonstrere hvordan de ser for seg at assistenten kan følge brukerne gjennom alle deres våkne timer.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Slik ser Google for seg at den digitale assistenten skal følge brukerne gjennom dagen. Foto: Svein-Erik Hole

– Vi ser at Google Home brukes mest om morgenen og rett etter jobb. Når de står opp, får folk en oppdatering på vær og dagens gjøremål, i tillegg til en kjapp brief på dagens viktigste nyheter, lest opp fra brukernes favorittmedier. Ellers brukes assistenten mye i de timene folk flytter på seg. For Google blir det viktig å få integrert assistenten i folks biler, og det er vesentlig at den kommuniserer godt med Googles nyhetsapp, slik at brukerne gjennom dagen kan få oppdateringer og varsler når det skjer en utvikling innen temaene de er interessert i.

Google Assistant

  • Google Assistant er en virtuell personlig assistent utviklet av Google, som primært er tilgjengelig på mobile og smarte hjemmedatamaskiner.
  • I motsetning til Google Now kan Google Assistant delta i toveis samtaler.
  • Assistant ble lansert i mai 2016 som en del av Googles app Allo, og deres stemmeaktiverte høyttaler Google Home.
  • Etter en periode med eksklusivitet på Pixel og Pixel XL-smarttelefonene, begynte den å bli distribuert på andre Android-enheter i februar 2017, inkludert tredjeparts smarttelefoner og Android Wear, og ble utgitt som en frittstående app på iOS i mai.
  • Assistentens bruksområde utvides til å støtte et stort utvalg av enheter, inkludert biler og smarte husholdningsapparater. Funksjonaliteten til assistenten kan også forbedres av utviklere fra tredjepart.
  • Brukerne samhandler primært med Google Assistant gjennom egen stemme, men tastaturinnskriving støttes også.
  • I Norge kan Google Assistant brukes i Allo-appen. En integrasjon i OS på norsk forventes i løpet av 2018. Ingen dato er satt for støtte av norsk språk i Google Home.
Lenovo kommer trolig først med sitt smart display. Foto: Lenovo

Selv om det er mulig å kommunisere med assistenten gjennom skriftlig tekst, er det tale som dominerer aktiviteten.  Yvonne Chou har jobbet med tale i 18 år, og hun er ikke overrasket over utviklingen:

– Vi har kommet langt med både talegjenkjenning og kunstig intelligens. Det er ikke lenger et spørsmål om hvorvidt assistenten forstår hva som blir sagt, men hvor godt den forstår konteksten. 

Google vil i løpet av 2018 ha Assistant på markedet i 52 land (mot 12 i 2017) og på 25 språk (8 i 2017). Norge står på kartet over nye markeder i 2018, men Google har i etterkant sagt at kartet som ble vist er «kind of directional», og de oppgir ingen dato for lansering av Assistant direkte integrert i OS, eller Google Home-støtte for norsk.

«Smart displays» tar assistenten videre

Google lanserte nylig Google Home Mini, som en lavterkselinngang til de fysiske assistentene. I juni kommer en helt ny produktgruppe med gadgets for å støtte opp om assistent-utviklingen:

Noe Google kaller «smart displays». Det er et slags nettbrett og en Google Home kombinert, med høyttaler og mikrofon på venstre side av brettet.

– Dette er først og fremst en talestyrt enhet, der touchskjermen er en sekundær funksjon. Vi er spent på hvordan folk kommer til å bruke den, sier Yvonne Chou.

Men noen av mulighetene er opplagte. Om morgenen: Spør hvordan trafikken er på vei til jobb, og be om å få se en direkte vdeostrøm av din rute. Om kvelden: Be om om få en matoppskrift med trinn for trinn-video, og sett skjermen ved siden av komfyren. Eller du kan helt enkelt be om å få se video av nyhetene som leses opp.

«Smart displays» er bygget rundt Googles assistent. Den vil ikke være tilknyttet et app-univers, men har et kamera og ulike sensorer. JBL, Lenovo, LG, og Sony skal levere de første enhetene. Aller først kommer Lenovo sin, og du kan velge mellom skjermer på 8 eller 10 tommer.

Kunstig intelligens for alle

– Datakraft er i ferd med å bli så utrolig billig at det ikke lenger er en terskel, sier Bill Hippenmeyer. Han er Head of Cloud Customer Engineering i Google.

Hippenmeyer oppfordrer mediebedrifter og andre til å sparke igang sine egne prosjekter.

– Du trenger ikke lenger en ansatt med doktorgrad for å bruke kunstig intelligens fornuftig. Har du en utvikler og noen gode ideer, finner du de fleste andre ingrediensene i hyllevare, fra Google eller andre. Det er mye bra der ute.

For mediebedrifter anbefaler han spesielt å utforske kunstig intelligens innen fire bruksområder: Research, innhenting av merinformasjon, skreddersydde anbefalinger og administrasjon av abonnement. Som et eksempel på noen som har utnyttet mulighetene godt, nevner han Vice, som fikk liveoversatt en nyhetssending til 18 ulike språk.

Internett-veteran Richard Gingras jobber med å skille skitt fra kanel i Google-treffene. Foto: Svein-Erik Hole

– Mulighetene er uendelige. Men husk at kunstig intelligens ikke er målet, det er bare et verktøy som kan hjelpe dere med å berike innholdet, sier Hippenmeyer.

Digitale abonnement med ett klikk

Under DNI Summit 2018, demonstrerte Google ellers følgende nyheter:

  • Bulletin: Et nytt historiefortellerformat som kan brukes direkte fra nettleseren, uten å laste ned en app. Lag din historie og del den hvor du vil. Siden brukerne undertegner en creative commons-avtale, kan også mediebedrifter videreformidle historier som skapes.
  • Sømløst abonnement: Google vil tilby nettsider som bruker AMP en integrasjon i egne plattformer som skal gjøre det mulig for brukerne å tegne digitale abonnement med bare ett klikk, uten å registrere masse informasjon, fordi dette allerede ligger inne i Google Pay eller i andre Google-kontoer. Google vil ta en andel av hver transaksjon. Nettsider som blir med på denne ordningen prioriteres deretter  i abonnentenes søkeresultater,  «for det finnes ikke bedre signaler om at du liker en nyhetskilde enn at du er villig til å betale for innholdet deres».
  • Trust-prosjektet: - Hva er den beste måten å drepe falske nyheter? Jeg mener det er å gi folk flere korrekte nyheter, sier Richard Gingras, som nå leder Googles Trust-prosjekt. Han og teamet jobber med å autorisere nyhetsmedier og journalister, og gi disse en digital signatur, slik at brukerne lettere skal kunne vurdere troverdigheten til avsenderne av nyheter.
  • AMP i nyhetsbrev: The Accelerated Mobile Pages Project (AMP) skal gjøre det samme med nyhetsbrev som det har gjort med nettsider: Sørge for at de er mobilvennlige og laster lynhurtig.
Vice president of engineering hos Google, David Besbris (t.v) og kollega Jim Albrecht mener det er for vanskelig for folk å abonnere på digitalt innhold. Det vil de gjøre noe med. Foto: Svein-Erik Hole

Kommentar: Facebook vingler og er vanskelig å forholde seg til (Ekstra)

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)
Til toppen