
NEC er ikke noe stort PC-merke på det norske bedriftsmarkedet, med sine rundt 2000 solgte enheter i året. Den japanske giganten tar sikte på å øke dette til 7000 enheter i løpet av et par år. Distribusjonsavtalen med Steria (tidligere Integris, før det Bull AS) løp ut ved årsskiftet. Bull-veteran Steinar Skånhaug som koordinerer markedsaktiviteten til NEC CI (Computer International) gjennom sitt firma DARO Marketing, sier til digi.no at avtalen med Mikrodaisy AS er ikke-eksklusiv.
- Vi valgte Mikrodaisy på grunn av selskapets lojalitet mot NEC-merket og på grunn av dets brede kontakter mot skolemarkedet, forklarer Skånhaug. - Mikrodaisy er også en viktig aktør innen IT-hjelpemidler for funksjonshemmede. Vi søker også distributører mot andre markeder. I Sverige har NEC undertegnet distributøravtale med Santech.
Ytterligere tre faktorer belyser valget av Mikrodaisy. Den ene er selskapets forhandleravtaler med henholdsvis Bonus-kjeden mot bedriftsmarkedet, og Expert-kjeden mot privatmarkedet. Den andre er at det har flyttet til større lokaler, i samsvar til krav om lager og hendig lossing av trailere.
- I tillegg har Mikrodaisys sikkerhetsløsning "Total Security" gjort inntrykk på NEC, forklarer Skånhaug. - Dette er en snedig løsning som lar elevene hacke av gårde av hjertens lyst, og forsikre seg om at de har endret eller slettet filer slik at læreren får problemer. Men i virkeligheten er herjingene lagret i tmp-filer, og neste gang PC-en slås av og på, er det ikke spor av dem. Løsningen lar seg ikke avsløre av vanlige brukere.
Total Security har vunnet bred aksept i Norge med rundt 40.000 solgte lisenser, og er i ferd med å presenteres internasjonalt.