RESULTATERFINANS

Nedetid skremmer nettbank-kunder

Nedetid er aldri populært, aller minst for nettbankkunder. De blir skremt.

16. jan. 2001 - 03:50

En av digitodays lesere meldte i helgen fra om problemer med nettbanken SkandiaBanken. Kunden syntes det var ubehagelig å bli avbrutt midt i en transaksjon, med beskjed om at serveren var opptatt, spesielt med tanke på at SkandiaBanken er en ren nettbank uten filialer i virkeligheten.

- Det som er ille er at jeg var iferd med å betale flere regninger i det kontakten ble brutt, så nå vet jeg ikke om det er trukket penger fra kontoen min eller ikke, sier kunden til digitoday.no.

Tjenesten var også nede da digitoday testet den mandag morgen.

Skandiabankens tjenester blir driftet av EDB Teamco, som mener nedetiden kom av kommunikasjonsbrudd utenfor deres serverrom.

- Vi hadde litt nedetid natt til mandag, og det kan hende det forplantet seg litt utover dagen, sier Gjert Børsheim i Teamcos søsterselskap EDB Fellesdata. EDB Fellesdata har utviklet mange av nettbankløsningene som norske banker bruker.

Børsheim mener nedetiden som kunden opplevde lørdag kveld, kan skyldes andre faktorer enn serversvikt.

- Vi har ekstra høy trafikk på nettbankene rett etter nyhetssendingene på TV, og da kan tilgangen til serveren være litt dårlig, sier han. Men det skal ikke være noe problem - SkandiaBanken går på samme nettet som resten av nettbankene, og de skal tåle litt av hvert, sier Børsheim.

Han er enig i at det stilles ekstra krav til oppetid for en ren nettbank.

SkandiaBanken er ikke klar over problemer i tjenesten i helgen.

- Vi mener vi har hatt en rimelig grei helg, uten for mye trafikk. Vi hadde riktignok noe vedlikehold natt til idag som tok lenger enn det skulle, men vet ikke om noe på lørdag, sier SkandiaBankens IT-sjef Ole Tom Pettersen.

Uansett fungerer systemet slik at en transaksjon som ikke er gjennomført ikke er gjennomført, understreker han, og oppfordrer alle som har spørsmål om å kontakte kundeservice.

- Det er ekstra viktig for oss å ha oppetid. Men våre kunder trenger ikke være redde - deres transaksjoner flyter ikke rundt på nettet fordi om de faller av midt i. At de kan bli forbannet, det er en helt annen sak, - det har de jo lov til, avslutter Pettersen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra