NetCom har falt ut i Oslo

NetCom-abonnenter i Oslo har ikke summetone, og det var en stund problemer med å sende SMS-meldinger over hele landet.

DENNE ARTIKKELEN BLE OPPDATERT KLOKKA 0900 TORSDAG MORGEN.
OPPDATERING KL 0900:

Informasjonskonsulent i NetCom Bjørnar Storeheier sier til digi.no at anslagsvis 150.000 abonnenter er rammet i Oslo-området. Tjenestene "kontant påfylling", SMS, MMS og "trådløs bedrift" er oppe igjen. Storeheier sier teknikerne mener de vil kunne få summetonen tilbake i Oslo-området en gang mellom klokken 10 og klokken 11.

- Problemene skyldes uværet i natt, forklarer Storeheier. - Det ble strømsvikt, og et backup-system tro til for å videreføre tjenestene. Så sviktet backup-systemet på grunn av oversvømmelse.

Storeheier sier at UPS-ene som skal holde serverne i gang ved strømsvikt, ikke greide å holde spenningen oppe lenger. Det er årsaken til at NetComs nettsider fortsatt er nede.

OPRRINNELIGE ARTIKKEL:

Torsdag morgen 12. juni opplever NetCom store problemer, spesielt i Oslo-området. Summetonen er borte i store deler av byen. Et opptak på service-telefonnummeret opplyser at det ikke er mulig å sende SMS- eller MMS-meldinger uansett hvor i Norge man befinner seg. Videre er nettstedene netcom.no og planit.netcom.no begge nede.

På kundesupporttjenesten opplyses det at man er i ferd med å utbedre situasjonen, men man har ingen formening om verken hvor lang tid det vil ta eller om årsaken til feilen.

Selv om mobiltelefonen din er innstilt på automatisk nettverksøk, anbefales det å slå den av og på med jevne mellomrom, siden det likevel ikke er gitt at den vil være i stand til å fange opp signalet når det skulle dukke opp igjen.

NetComs sentralbord åpner først klokka 8, og informasjonsmedarbeiderne er - ikke uventet - ikke tilgjengelig på mobil.

Informasjonssjef Guri Wormdal sier til P4 at det dreier seg om strømsvikt til sentrale anlegg, at flere hundre tusen abonnenter er rammet, og at det vil ta timer å få tjenestene tilbake.

Til toppen