Netcom: Mobiltelefonene må få flere knapper

Vi har mye å lære av I-mode-suksessen. Europeiske mobiloperatører har feilet på brukervennlighet, noe som bremser nye tjenester, innrømmer Netcom.

Det japanske I-mode-mobiltelefonsystemet velter nå innover Europa. NTT DoCoMo fortalte i går at selskapet er i ferd med å skaffe seg operatører for sitt lukkede, men brukervennlige system i både England, Frankrike og Italia.

Fra før av har de signert avtaler i Tyskland, Belgia og Nederland. Det nederlandske nettet åpner allerede mai.

I-mode-systemet har allerede 30 millioner japanske kunder. Årsaken er todelt: I tillegg til vanlig telefontrafikk, gir I-mode et system for å vise lese fargesider laget i cHTML, en forenklet versjon av HTML. Formatet er mer avansert enn WAP og I-mode-systemet åpner for spill.

I tillegg er I-mode systemet brukervennlig. Telefonene er utstyrt med en egen I-mode-knapp som serverer menyen for tjenestene, mens europeiske mobiltelefoner mangler en WAP-knapp.

Ikke i Norge
I-mode kommer neppe til Norge. Forklaringen er at den største motivasjonen med for mobilselskaper er at I-mode gir et system for å ta betalt for innhold. Dette åpner dører i de trange tidene som eksistere i telebransjen. Men betaltjenester er ikke noen nyhet i Norge som lenge var alene om å kunne ta betalt for SMS.

I-mode vil kjøres over GSM-nettet og UMTS-nettet (da under merkenavnet Foma), og krever dermed ikke nye master og sendeutstyr.

Bildet over viser F-211i, en I-mode-telefon som blant annet har en brukervennlig styreknapp (rød). Knappen blinker når du har fått post og når du har avtaler. Les mer om alle I-mode-telefonene på DoCoMos telefonsider.

- Vi har mye å lære av I-mode når det gjelder brukervennlighet - dette har vi bommet totalt på, innrømmer markedsdirektør i Netcom, Sondre Aarrestad, overfor digi.no. Det er altfor vanskelig å sette opp og ta i bruk tjenester som WAP, GPRS og e-post på en GSM-telefon.

Aarrestad mener at mangelen på brukervennlige og ferdig oppsatt systemer har bremset utbredelsene av nye tjenester og vil fortsette å gjøre det med mindre man nå tar problemet på alvor. Han påpeker at mobilprodusentene også må ta sin del av skylden for misèren.

- Vi har sjekket mulighetene for en WAP-knapp på telefonene, men vi er for små og det blir for dyrt. Du må bestille noen hundre tusen telefoner hvis du skal få nye knapper. Nokia og Ericsson vurderer nok dette, forteller Aarrestad til digi.no.

Netcoms markedsdirektør forteller at Netcom arbeider med planer for å selge telefoner som er ferdig konfigurert og satt opp for Netcoms WAP, GPRS og e-post-tjenester.

- Denne tilpasningen kan skje i butikkene, men det enkleste er at det skjer hos distributøren som allerede åpner alle eskene. Vi jobber iherdig med dette, forteller Aarrestad, men kan ikke gi noe tidspunkt for når slike telefoner kommer i salg.

Til toppen