Nettannonser mot 15 mrd. i 1998

Internet Advertising Bureau (IAB) melder om kraftig økning i annonsesalget på nett i det amerikanske markedet i første kvartal 1998. Salget peker mot en årsomsetning på over to milliarder dollar.

Nettannonsemarkedet i USA er i sterk vekst. I første kvartal 1998 ble det solgt nettannonser for 351 millioner dollar, melder the Internet Advertising Bureau (IAB). Dette er en kraftig økning fra de snaut 130 millioner som ble omsatt i første kvartal 1997, og kan tyde på at nettsalget vil ende på mellom 2 og 2,5 milliarder dollar for året som helhet - to til tre ganger så mye som markedet for reklametavler (boards). I fjerde kvartal 1997 endte annonsesalget på 335,4 millioner dollar.

Tallene viser at nettannonsemarkedet vokser suverent raskest av alle medier. På annenplass kommer kabel-TV hvis annonseomsetning økte med 15,5 prosent.

Data-annonsører topper undersøkelsen med 27 prosent av omsetningen, mens konsumentannonser utgjorde rundt 25 prosent. På de neste plassene fulgte telekommunikasjon med 14 prosent, finanstjenester 13 prosent og nye medier 10 prosent.

Bannere står for 55 prosent av omsetningen, sponsorater for nettsteder utgjør 40 prosent av omsetningen, mens "venteannonser" som vises mens en nettside lastes står for fire prosent.

Undersøkelsen har blitt gjennomført siden 1996 og er utført i samarbeid mellom IAB og Coopers & Lybrand og omfatter 200 nettaktører. I alle kvartalene undersøkelsen har vært utført, har det vært solid vekst fra kvartal til kvartal.

Til toppen