FORBRUKERTEKNOLOGI

Nettavisen og Egmont punget ut for Biip

De tre gründerne i det sosiale nettverket Biip.no har kunnet velge blant flere beilere.

3. apr. 2008 - 06:50

Det norske nettsamfunnet Biip.no har lenge vært et ettertraktet kjøpsobjekt med sin teknologi og sterkt økende medlemsmasse. Nettsamfunnet har gjennom lengre tid forhandlet med flere store nasjonale og internasjonale aktører. I dag er det meldt at Biip.no har valgt å la seg kjøpe av Egmont og Mediehuset Nettavisen.

Gründerne i Biip.no, Erling Løken Andersen (26), Ozan Øzerk (28) og Bo Myrås (26), kan nå håve inn en solid gevinst. For seks måneder siden ble Biip verdsatt til 63 millioner kroner.

Biip.no ble lansert i 2005 og er uten hjelp fra de store avisene og mediehusene blitt Norges største uavhengige nettsamfunn for unge mennesker. Medlemmene kan blogge, opprette grupper, dele bilder, videoklipp, delta i diskusjoner og sende gratis sms. Medlemmene er hovedsakelig i alderen 12-26 år. Biip.no er eid av Norsk Ideutvikling.

- Vi startet i juni 2005 og måneden etter hadde vi 22.000 medlemmer. I dag har vi over 300.000 aktive medlemmer, forteller daglig leder Erling Løken Andersen til digi.no.

    Les også:

- Siden dette har Biip.no opplevd en solid verdiøkning, og vi mener at Mediehuset Nettavisen og Egmonts bud på selskapet er en anerkjennelse av denne verdiøkningen. I så måte er vi svært godt fornøyd med salgsavtalen, sier Løken Andersen til digi.no.

Totalrammen på avtalen kan i dag være på over 100 millioner kroner, ifølge kilder.

Til sammenligning ble Facebook nylig verdsatt til 85 milliarder kroner. Med over 51 millioner aktive brukere utgjør verdien per medlem 1650 kroner. Biip.no har regnet ut at verdien per Biip-medlem utgjør 210 kroner.

Egmont og Mediehuset Nettavisen kjøper 45 prosent hver, mens de unge gründerne beholder en eierandel på 10 prosent og fortsetter i sine stillinger.

Gründerne vil bidra med økt distribusjon, markedsføring og videreutvikling av Biip.

Biip.no har allerede begynt arbeidet med å integrere nettsamfunnets løsninger inn i Egmont og Mediehuset Nettavisen sine eksisterende og nye satsninger.

Biip.no omsatte for 6 millioner kroner i 2007 og årsresultatet endte på 1,2 millioner kroner. I 2008 har nettsamfunnet budsjettert med en omsetning på 12-14 millioner kroner. Nettsamfunnet har det seneste året vokst forbi Dagbladets Blink-tjeneste, og er nå Norges nest største nettsamfunn etter VGs Nettby.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.