For fjerde kvartal på rad, spiser mobilmarkedets dominerende leverandør markedsandeler fra sine mindre konkurrenter.
Ifølge en rapport fra analyseselskapet Gartner, har finske Nokia nå en markedsandel på hele 36,9 prosent. For et år siden var den på 33,7 prosent.
Det går blant annet hardt utover nummer to i markedet, amerikanske Motorola. Deres markedsandel er nå nede i 14,6 prosent, et kraftig fall fra 21,9 prosent for et år siden.
Samsung økte sin andel fra 11,2 prosent, til 13,4 prosent og selskapet er således tredje størst.
Sony Ericsson har forbigått LG Electronics i kampen om fjerdeplassen. Det svensk-japanske selskapet har økt sin markedsandel fra 6,6 prosent til 9 prosent, mens LG Electronics vokste med beskjedne 0,2 prosentpoeng og endte på 6,8 prosent.
Gartner mener at det vil være en kraftig vekst i mobilsalget i år. De forventer at salget vil øke med 14 prosent og at det resulterer i 1,13 milliarder solgte mobiler totalt på verdensbasis.