Juss og samfunn

Nordmenn elsker «Klikk & Klag»

Nordmenn har fått øynene opp for den interaktive klagemuligheten hos Forbrukerrådet.

2. jan. 2006 - 14:15

I tråd med Forbrukerrådets satsning på hjelp til selvhjelp, ble nett-tjenesten «Klikk & Klag» lansert på rådets internettportal i 2003. Dette er en interaktiv klageveileder, hvor forbrukerne får hjelp til å løse sin egen klagesak.

Mens det i 2004 var gjennomsnittlig 65 000 unike brukere per måned, er de tilsvarende tallene for 2005 hele 96 000 brukere i snitt hver måned. November ble toppmåneden med 124 000 unike brukere.

Det har vært en særlig stor økning i tallet på henvendelser om internettjenester.

– Denne kategorien har gått fra 16. til 8. plass med 2 758 klaget til Forbrukerrådet mot 1 632 i 2004, forteller Forbrukerrådets direktør Erik Lund-Isaksen.

Det er biler som er på klagetoppen. I fjor kom det 10 638 henvendelser om bil – mot 8 803 i hele 2004.

Mobiltelefoner gikk fra 3. til 2. plass på statistikken: 5 615 henvendte seg til Forbrukerrådet om mobiler i 2005.

Det har også vært en sterk økning i tallet på henvendelser på PC, Mac og datautstyr.

Her er tallene for henvendelser i fjor – sortert etter kategori. Tallene for hele fjoråret er i parentes:

  1. Biler 10 638 (8 803)
  2. Mobiltelefoner mv 5 615 (5 472)
  3. Leie/utleie av bolig 5 430 (5 647)
  4. PC, Mac, datautstyr (maskinvare) 4 768 (3 326)
  5. Markedsføring 4 628 (5 319)
  6. Selveierbolig 3 249 (3 147)
  7. Møbler 3 196 (2 688)
  8. Internett 2 758 (1 632)
  9. Fasttelefoni 2 754 (2 587)
  10. TV, video, videokassetter 2 693 (2 052)
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra