Stein Surlien ser lyst på framtiden. Norman deles i to selskaper for å styrke lønnsomheten. Antivirus er ikke den seddelpressen det var en gang i tiden. (Bilde: Norman)

Norman: - Vil ikke lenger være grå mus

Derfor splitter de seg i to selskaper, forklarer Stein Surlien.

Allerede i november kunne vi avsløre at Norman kuttes i to. Fra nyttår var forvandlingen komplett.

- I denne prosessen har vi klart å akselerere et norsk IT-selskap fra å være litt gråaktig til å komme som en fugl føniks, både på analyse av skadevare, men også det å stabilisere virksomheten og beholde våre tilfredse kunder, sier Surlien til digi.no.

Bransjeveteranen og sivilingeniøren med mange års fartstid fra lederstillinger i HP og Oracle inntok sjefstolen i Norman for et drøyt år siden.

- Da jeg kom inn så var det klart at vi måtte ta en del grep. Men nå ser vi resultatene, sier Surlien.

Delt i to

Det norske sikkerhetsselskapet ble stiftet tilbake i 1984. Nå er de splittet opp i to helt separate og fysisk adskilte datterselskaper.

Norman Safeground skal betjene privatmarkedet og små- og mellomstore bedrifter med sikkerhetsprodukter og kundeservice, under ledelse av adm.dir Øyvind Lundgreen og med Surlien som styreleder.

Denne delen av Norman vil som før konkurrere med aktører som McAfee, Symantec, Norton og lignende. De beholder sin eksisterende kundemasse som oppgis å bestå av en halv million kunder i 80 land.

Ny generasjon

Samtidig skal Surlien være administrerende direktør for den nye virksomheten, som har fått navnet Norman NG i betydningen «new generation».

Dette firmaet er en spin-off som jobber med analyse av skadevare og vern mot dataangrep i enterprise-markedet.

Det som i praksis er en oppstartbedrift, virker særlig opptatt av å gjøre det stort i USA, hvor de ifølge Surlien har bygget opp en kritisk kundemasse fra kontoret sitt i San Diego, sør i delstaten California.

- Vi har utviklet veldig avanserte produkter innen oppdagelse av angrep som ikke er kjent fra før. Dette er patentert og ledende sandkasse-teknologi. I tillegg har vi utviklet ny teknologi som med emulering og simulering kan «lure angrep ute av sin gjemsel».

- Hva håper dere å oppnå med oppsplittingen?

- Det er to ting. Med NG-selskapet så handler det om innovasjon. På Safeground-siden skal vi ta armene våre rundt de kundene som har valgt oss. Det handler om å være den de kan henvende seg til for å være tryggest mulig.

- Vi splitter for å dekke områdene der vi mener vi kan skape verdier for kunden.

Samtidig underkjenner ikke Surlien at omleggingen kan innebære at Norman også vil tone ned virksomhet, som ikke lenger er like viktig for dem.

- Når det gjelder antivirus som produkt så er det bare en del av regnestykket. Det er en rekke ting vi har utviklet som det kan bli tonet ned, som SDK-en vi typisk har levert til Microsoft.

Fra før har Norman gitt uttrykk for at antivirus har blitt hyllevare, og noe det er vanskelig å tjene penger på alene.

- Så du utelukker ikke at arbeidet med antivirus-motoren til Norman kan bli lagt ned?

- Det er ikke på agendaen nå, men vi vil fokusere på det kunden trenger. Vi har nettopp lansert nye versjoner av Norman Security Suite og Endpoint Protection, så der er det fullt trykk.

- Oss og Opera

Stein Surlien er opptatt av å formidle at Norman stiller i en egen klasse, som et unikt programvarehus i norsk målestokk.

- Vi er kanskje det eneste rendyrkede IT-sikkerhetsselskapet i Norge. Blant de som produserer programvare i noe skala er det bare Opera Software og oss igjen, hevder han.

Linux kan bli vraket

- Det er klart du må si nei til noe. Det siste året har vi gått nøye igjennom produktporteføljen. Vi er på veldig mange ulike operativsystemer, blant annet Linux. Det er ting vi ser på der, om markedet er stort nok, erkjenner Surlien, som trass den klare antydningen påpeker at de ikke har tatt noen beslutning ennå.

- Kan det bli aktuelt å invitere med nye eiere, eller vurdere et salg av virksomhetene?

- Vi har veldig mye interesse for selskapene våre, og jobber knallhardt med å bli en stor internasjonal aktør både når det gjelder Norman NG og Safeground. Det er industrielle allianser som er interessant i det sporet der, sier Surlien og nevner allerede etablerte samarbeid med størrelser som Arbour Networks og forsvarsgiganten Lockheed.

- Det er mange spennende allianser som har kommet på radarskjermen. Når det gjelder veien videre vil vi jobbe knallhardt mot flere industrielle allianser for å styrke Norman enda mer.

- Snart i pluss

Ifølge Surlien fikk Norman NG en 50 prosent vekst i omsetningen siste år, noe som steg til 80 prosent siste kvartal. Det mangler fortsatt litt før regnskapet går i pluss.

- Lønnsomheten i Safeground er veldig solid. Når det gjelder NG har vi også en veldig positiv utvikling. Der er det litt mer i oppstartmodus, men vi er solide og har god finansiering. Det er ikke lenge før vi er i pluss, bedyrer han.

    Les også:

Til toppen