DATAANGREP

Norsk bilforhandlerkjede hardt rammet av cyberangrep

Minst 30 bilbutikker står uten fungerende IT-system.

Bilforhandlerkjeden har blitt rammet av dataangrep, noe blant annet fører til at kjeden verken denne eller andre biler med det aller første.
Bilforhandlerkjeden har blitt rammet av dataangrep, noe blant annet fører til at kjeden verken denne eller andre biler med det aller første. Foto: Harald Brombach
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
18. mars 2022 - 14:00

Natt til torsdag denne uken ble IT-systemene til bilforhandlerkjeden Mobile utsatt for et angrep. Dette opplyser kjeden på sitt nettsted

Eier og daglig leder Ole Grangaard i Mobile ønsker ikke å uttale seg om angrepet til Digi.no, men sier til Bilnytt.no at angrepet stammer fra Russland. Der går det ikke fram om hvorvidt kundedata kan være lekket.

Utilgjengelig IT-system

Mobile-kjeden har 34 forhandlere i Norge. Tre eller fire av disse benytter IT-systemer fra andre kjeder og er ikke berørt. Hos de resterende 30 er IT-systemene ute av drift, noe som blant annet forhindrer utlevering av biler og det meste av reparasjoner. Butikkene holder likevel åpent. Det er mulig å kontakte butikkene via telefon eller fysisk oppmøte, men ikke via e-post eller nettstedet.

Til Bilnytt sier Grangaard at selskapet sist kjørte backup onsdag morgen. Da han ble intervjuet av Bilnytt var det fortsatt ikke avklart om også den var blitt ødelagt i angrepet. I så fall må selskapet gjenopprette data som ble sikkerhetskopiert i starten av januar. Ifølge Grangaard vil selskapet da være ille ute å kjøre.

Torsdag var likevel målet å få gjenopprettet dataene i løpet av mandag i neste uke.

Eurosko-butikken inne på kjøpesenteret Oslo City. Mandag var det ingen synlige tegn til problemene som rammet før helgen.
Les også

Eurosko: 300 butikker rammet av hacking

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.