Selskapet Vizrt i Bergen har produsert grafikken som skal brukes av fem av de seks store TV-nettverkene i USA under valget.
- Til samme vil cirka 90 prosent av dem som følger det amerikanske valget gjøre det via TV-kanaler som bruker vår grafikk, forteller administrerende direktør Bjarne Berg til Bergensavisen.
Han sier at det amerikanske valget er komplisert, derfor er det viktig å få visualisert det som skjer på en oversiktlig måte. Resultatet skal oppdateres minutt for minutt for hver enkelt stat samtidig som trenden for hele landet skal vises.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Berg sier at det er en voldsom konkurranse i USA om å være best på valget og ha flest seere.
- Alle vil gjerne gjøre det litt bedre enn konkurrentene, og vi er ansett for å ha den mest dynamiske og spennende grafikken, sier Berg som opplyser at det ikke ligger så veldig mye ekstra inntekter i dette fordi disse TV-selskapene er kunder hos Vizrt fra før. (©NTB)