Norsk IT-teknologi til Baltikum

Idium-gründer Tor Magnus Kolflaath tror den egenutviklede nettside-løsningen vil slå godt an i Baltikum.

Rett før dotcom-fallet i 1999 startet de to 20-åringene Tor Magnus Kolflaath og Kyrre Wathne opp bedriften Idium. De bygget en Java-basert nettsideløsning bestående av moduler som enkelt skulle kunne tilpasses kunders behov og ønsker.

I dag er Idium blitt blant de 50 raskest voksende bedrifter i revisorfirmaet Deloittes måling av 25 000 norske teknologibedrifter, og havnet i år på 13. plass.

Selskapet, som har solgt publiseringsverktøyet til i alt 2.000 kunder, har vokst med 50 prosent hvert år de fire siste årene. Den unge bedriften har 70 prosent egenkapital, ingen gjeld og går med overskudd. De ansatte selv har eierandeler i selskapet.

Nå starter selskapet opp i Baltikum gjennom norske Runway som har etablert seg i Baltikum med lokale callsentre i regionen.

Idium har allerede startet opp i Latvia og Litauen med i alt 10 selgere. Neste måned skal Estland erobres. Et tyvetalls selgere vil dermed snart sitte i Baltikum og selge den norske web-løsningen til baltiske kunder.

- Drømmekunden er snekker'n på hjørnet, som har råd til å betale 299 kroner i måneden for en fullverdig løsning, forteller Edwardsen.

Idium hevder at løsningen er så enkel at det egentlig er snakk om en forenklet word på web.

- Ved at løsningen er automatisert, og kan enkelt instrueres på telefon av en selger, har Idium stor tro på en frisk vekst i Baltikum, framholder markedssjef Anne Lene Rannem.

Idium forventer en omsetning på 26 millioner i år, som er en forsiktig antagelse.

Baltikum kan gi minst tre millioner kroner i omsetning hvert år allerede fra i år, tror Kolflaath.

Han mener Baltikum vil være inngangsporten til videre satsning østover. Neste skritt blir Ukraina og Polen og deretter Russland. Det vil også være aktuelt for Idium å hente utviklere fra Baltikum og Ukraina, der det høyt utdannede IT-folk.

I snitt utdannes det 250 IT-personer hvert år i Estland, og markedet begynner allerede å bli støvsuget.

Anne Lene Rannem, Henning Edwardsen og Tor Magnus Kolflaath har stor tro på markedet i Baltikum.

Til toppen