KARRIERE

Norsk IT-vekst kan skje mest i India

I Sverige blir det ikke flere IT-jobber, de ender i India. Nå spår Capgemini det samme for Norge.

12. okt. 2005 - 07:29

Norsk økonomi går svært bra og alt ligger an til et nytt vekstår til neste år. Men det er ikke sikkert at norske IT-ansatte likevel bør glede seg. For norske IT-ansatte har lenge sluppet unna flytting av jobber til India, men til neste år kommer dette for fullt.

Det spår Kjell Ulmfeldt, tidligere sjef for Capgemini i Sverige, nå sjef for det norske kontoret. Han har akkurat overtatt den norske sjefsstolen og er overrasket over hvor få norske bedrifter som får løst IT-oppgaver i India.

– Norge ligger et til halvannet år bak Sverige. I Sverige er det nå uvanlig at vi leverer tilbud på kontrakter uten å legge inn en opsjon om å sette deler av prosjektet til vårt indiske kontor, forteller Ulmfeldt.

Capgemini opprettet sitt indiske kontor i 1999-2000. Det har nå 3000 ansatte.

– Innen utgangen av året vil 280 ansatte på det indiske kontoret jobbe for det svenske kontoret, og vi har utstasjonert to svensker. Foreløpig er det ingen i India som jobber for det norske kontoret, påpeker han.

Foreløpig er det bare noen få norske kunder som har gjennomført IT-prosjekter med outsourcing til India. En av de få er Telenor som har satt ut implementering av nytt personalsystem til indiske Tata.

Har Capgemini-sjefen rett, vil man kunne få en vekst i den norske IT-bransjen, men det vil ikke gi flere norske jobber – mye av omsetningen kan komme til å skje i India, påpeker han.

Dette har vært situasjonen i Sverige. Capgemini Sverige hadde ikke folk i India for bare halvannet år siden og hadde måttet ansette en rekke nye konsulenter uten. Generelt har svensk IT-bransjen løftet seg de siste årene, men det har blitt få nye arbeidsplasser. Nylig gjorde for eksempel IBM store kutt i Sverige og opprettet de samme jobbene i lavkostland.

Det er India Capgemini er fokusert på. Mange aktører, som Accenture og IBM, har ment at de baltiske landene er et bedre valg for nordisk kunder, men det er Ulmfeldt uenig med.

– Indiske ansatte og indisk IT-bransje startet opp for 20 år siden og har en helt annen erfaring enn landene i Baltikum. Dessuten er språket, engelsk, det er veldig viktig. Det oppveier ulempene med den lengre avstanden og tidssonene, sier Capgemini-sjefen.

Men Norge har en fordel fordi vi startet så sent.

– Norske bedrifter unngår barnesykdommene og kan sette ut prosjekter med mindre risiko. Vi og andre konsulentselskaper har nå så mye erfaring på hvordan dette skal gjøres at det er enklere, mener han.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.