JUSS OG SAMFUNN

Norsk nettverk rir på Facebook-bølgen

Norske Biip.no har blitt store på egenhånd, uten drahjelp fra store etablerte medieselskaper.

16. nov. 2007 - 10:29

Sosiale nettverk som Facebook og Myspace har det siste året fått enorm utbredelse. Bare i Norge har Facebook 800.000 medlemmer, og den store trafikken har gjort nettverket også attraktivt for annonsører som vil nå en ung målgruppe.

23 år gamle Facebook-gründer Mark Zuckerberg har all grunn til å smile. Utifra prisingen på Facebook til en verdi på 85 milliarder kroner, er han blitt mangemillardær.

Men i Rådhusgaten i Oslo sitter det også tre gutter i 20-års alderen som er på god vei til å håve inn penger med sitt norske sosiale nettverk; Biip.no.

Vi opplevde en bølge av annonsører etter at Facebook ble kjent i Norge Biip.no ble lansert i 2005 og er uten hjelp fra de store avisene og mediehusene blitt Norges største uavhengige nettsamfunn. Medlemmene kan blogge, opprette grupper, dele bilder, videoklipp, delta i diskusjoner og sende gratis sms. Medlemmene er hovedsakelig i alderen 12-26 år. Biip.no er eid av Norsk Ideutvikling.

- Vi startet i juni 2005 og måneden etter hadde vi 22.000 medlemmer. I dag har vi over 300.000 aktive medlemmer, forteller daglig leder Erling Løken Andersen (26) til digi.no.

I følge VG var markedsverdien for Nettby 75 millioner kroner i juni 2007. Da hadde VG nærmere 500.000 medlemmer. Biip.no kjemper med Dagbladets Blink om nest flest brukere.

Senest i dag slettet jeg et bilde av 16-år gammel jente som hadde kledd seg utfordrende i korsett og strømpeholder Styreformann og partner Ozan Øzerk (27) som er utdannet lege, mener Biip.no nå får solid drahjelp fra Facebook.

- Annonsørene har fått øynene opp for norske nettsamfunn. Vi opplevde en bølge av annonsører etter at Facebook ble kjent i Norge. Merkevarebygging på nett er et hett tema, men fortsatt bare i startgropa. Markedsmulighetene i de sosiale nettverkene er uten tvil enorme, framholder Øzerk til digi.no.

Styrken ligger i å lage segmenterte reklamebannere og sende ut SMS basert på alder, kjønn og fylke. Selskapet har allerede store annonsører på typiske ungdommelige merkevarer som H&M, BI, Netcom, Coca Cola, SpriteZero og Calvin Klein.

Med slagordet «no sugar, no bull***», gikk Sprite Zero nye veier for å markedsføre seg på det sosiale nettverket, og kjøpte seg 140.000, ikke kunder, men det Sprite velger å kalle nye venner.

Bergen Kinokjøpte et utdrag på 11.000 medlemmer fra Biip.no, som via SMS fikk tilbud om 15 kroner rabatt på sin neste kinobillett. Mellom 8-900 personer benyttet seg av tilbudet som gav en svarprosent på hele 8 prosent.

Biip mener å ha en dekning på 50 prosent av ungdomsgruppen mellom 15 og 19 år som medlemmer, men bare syv prosent av «eldre unge» mellom 25 til 29 år.

Biip-gründerne er opptatt av å holde nettstedet på et saklig nivå, og har opprettet en egen varselliste, som siler ut støtende bilder og rasistiske eller diskriminerende uttalelser. Biip har allisert seg med et 30-talls betrodde medlemmer som hjelper til med overvåking.

- Senest i dag slettet jeg et bilde av 16-år gammel jente som ikke nødvendigvis var over grensen, men som hadde kledd seg utfordrende i korsett og strømpeholder. Det er ikke sikkert hun synes det er like kult når hun skal ut i arbeidslivet og bildet fortsatt florerer på nettet, sier Løken Andersen.

På to år har Biip.no tidoblet omsetningen, fra 0,7 millioner til 7 millioner. I 2007 opplevde de en eksplosiv vekst med 280 prosent.

Den økende interessen for markedsføring og reklame mot brukere av nettsamfunn, fører også til en høyere verditakst av selve nettsamfunnet.

Facebook ble nylig verdsatt til 85 milliarder kroner. Med over 51 millioner aktive brukere utgjør verdien per medlem 1650 kroner. Biip.no har regnet ut at verdien per Biip-medlem utgjør 210 kroner.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.