Norsk selskap forenkler søk og netthandel

Fredrikstad-selskapet Imp Technology har laget en ny søketeknologi som høster lovord og kontrakter både i Sverige og USA.

Fredrikstad-selskapet Imp Technology har utviklet og lansert et nytt søkesystem som gjør det både enklere og raskere å søke på avanserte nettsteder. Nettstedene kan spare store penger og beholde flere brukere, hevder Imp.

Selskapet er startet av Tom Erik Kristiansen, tidligere gründer av E-Line Group. På eiersiden har han fått med seg en lang rekke finanskjendiser, blant annet Ivar Formo og Erik Braathen. Selskapet startet utviklingen i 1999 og begynte å demonstere sin løsning mot sent i høst.

Systemet lar enten ansatte i en bedrift eller brukere av en nettside eller nettbutikk søke i fritekst i databaser med en rekke avanserte muligheter. Selskapet er dermed ikke en direkte konkurrent med Fast som selger systemer for søk etter filer.

Et eksempel på bruk av Imp-teknologien er svenske Biltorget.se. På sin forside lar nettstedet deg søke etter bruktbil ved å velge biltype, årsmodell og annen informasjon fra nedtrekkbare menyer

Men i løpet av tre uker har halvparten av brukerne nå i stedet begynt å trykke på knappen for fritekst-søk. Har kan man søke på biler ved å skrive inn hva som er viktigst i stedet for å tvinges inn i en fast struktur. Imp-systemet går bare på en gammel Pentium 2-server, men 0,4 sekunder finner søkemotoren 49 treff på "Volvo 4WD"

Forretningsutvikler i Imp, Kjetil Mathisen, forklarer om mulighetene systemet gir:

Etter hver bil står det nøkkelord som automatgir. Trykker du på automatgir-ordet, raffineres søket og du får bare opp biler med automatgir. Imp har også en annen spennende funksjon. Du kan søke på firehjulstrekk eller 4WD, for man kan legge inn synonymer slik at systemet vet at du ønsker å se biler som har AWD (Volvos navn på firehjulstrekk).

- De fleste brukere som søker etter informasjon eller varer, gir opp etter to eller tre forsøk. Det er hovedårsaken til at nettbutikker mister så mange kunder underveis i handleprosessen. Vår teknologi kan løse dette problemet, forteller Mathisen til digi.no.

Imp har laget teknologien sin i versjoner både for Microsoft SQL Server, Oracle og Java. Systemet fungerer ved at Imp lager helt nye indekser og tabeller der bokstaver er byttet ut med tall (som er raskere å søke med). Målet er å begrense trafikken i hoveddatabasen, søk stjeler mye ytelse.

Mathisen forteller at søker du på 'Volvop' i stedet for 'Volvo' i en vanlig database, brukes det mye ressurser på å søke etter Volvop. Imp-systemet sier til brukeren med en gang at man ikke har noen poster, uten å kontakte database-serveren og foreslår ord som ligner. Fordi systemet følger med på hvilke forslag brukere trykker på, kan den lære nye synonymer.

Mathisen forteller at Imp allerede har sikret seg oppmerksomhet hos Microsoft fordi en av deres hostingpartnere, Innerhost, måtte skru av fritekst-søkesystemet Microsoft har laget i SQL Server - det spiste for mye ytelse. Nå tilbyr Innerhost fritekst-søk igjen, drevet med Imp-systemet.

Også norske bedriftsopplysningen.no bruker også systemet.

- Vårt system halverer belastningen på database-serveren, hevder Mathisen.

Imp har seks ansatte, hvorav to sitter i USA. I en fersk intern emisjon prises selskapet til 22 millioner kroner. Mathisen forteller at selskapet vurderer en mindre, ekstern emisjon.

Til toppen