Point Taken

Norskutviklet app skal samle inn lønnsdata i U-land for Leger uten grenser

Nederlenderen Jeroen Vos kom til Norge og selskapet Point Taken for halvannet år siden. Nå har han utviklet en app for Leger uten grenser, basert på teknologi selskapet ellers bruker til forretningsanalyse.

Fra venstre: Dataingeniør Jeroen Vos og daglig leder Rune Tangen i Point Taken.
Fra venstre: Dataingeniør Jeroen Vos og daglig leder Rune Tangen i Point Taken. (Foto: Heidi Sævold)
EKSTRA

Nederlenderen Jeroen Vos kom til Norge og selskapet Point Taken for halvannet år siden. Nå har han utviklet en app for Leger uten grenser, basert på teknologi selskapet ellers bruker til forretningsanalyse.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Den norske Microsoft-partneren Point Taken har siden 2014 utviklet løsninger basert på Microsofts tjenesteplattformer innenfor sitt ekspertiseområde: Digital samhandling for bedriftskunder (se faktaboks).

Nå har selskapet tatt i bruk Microsofts Power Plattform (se faktaboks 2) til å utvikle en app for Leger uten grenser (MSF) — helt uten å ta betalt for det. Løsningen er utviklet på Microsofts Power-plattform, og skal hjelpe den humanitære organisasjonen med å kartlegge lønnsnivåer i nye land de skal etablere seg i.

Point Taken AS:

  • Leverer og implementerer tilpassede samhandlingsløsninger basert på Microsofts plattformer.
  • Ett av seks selskaper i konsernet Nova Consulting Group, sammen med Epinova, Novanet, Novacare, Northern Beat, og Nova Innsikt.
  • Hvert selskap er ekspertmiljøer innenfor ulike felt: UX, e-handel, innsikt, .net-arkitektur og forvaltning. Point Taken er plattform-selskapet.
  • På kundelisten finner vi blant annet Jotun, NorgesGruppen, NBIM (Oljefondet), Statnett, Bohus og Finansdepartementet.
  • Point Taken og resten av Nova Consulting Group har hovedkontor i Torggata i Oslo.  Point Taken har i dag 36 ansatte.

Kilde: Point Taken

– Det var vel rundt syv-åtte måneder siden Microsoft spurte oss om å være med og hjelpe Leger uten grenser. Siden da har vi gått inn med et ganske stort bidrag fra vår side, med tanke på at det er pro bono, sier Rune Tangen, gründer og daglig leder av Point Taken.

Point Takens løsning skal gjøre det lettere å samle inn data om lokale forhold, og å analyse og presentere resultatene. Verktøyene er utviklet på Microsofts Power-plattform, i likhet med løsningene Point Taken bruker til forretningsanalyse i bedriftsmarkedet.

Ukjent lønnsnivå

Leger uten grenser sender leger til områder med behov for internasjonal helsehjelp. Men for å bygge bærekraftige løsninger, ansetter organisasjonen også lokale leger der de kommer.

Og det er langt fra en enkel sak å finne ut hva en lokal lege bør få betalt i et ukjent land: Organisasjonen vil ha flinke leger, og må derfor betale konkurransedyktige lønninger. Samtidig kan de ikke betale for mye, da organisasjonen er avhengig av donasjoner. Å betale for mye kan dessuten forstyrre markedet og det lokale helsevesenet.

Microsofts Power Plattform:

  • Plattformen består av databeehandlingsverktøyet Power BI, app-plattformen Power Apps, og Flow, som automatiserer prosesser.
  • Point Taken bruker plattformen til å forenkle funksjonalitet fra Microsofts tjenesteplattformer som Dynamics og Azure, og lager apper med samhandlingsløsninger tilpasset kundenes behov.

Kilde: Point Taken

«Slangebonus»

Man vet heller ikke om det lokale lønnsnivået er rimelig i forhold til landets levekostnader. Og som en internasjonal organisasjon er det ikke ønskelig å betale ut så lite at de ansatte ikke har råd til å mette seg og sin familie, selv om det lokale arbeidsmarkedet skulle gjøre det.

Legens årlige fravær, inflasjon, landets levekostnader og transportgodtgjørelse er eksempler på lokale forhold som påvirker lokale lønninger.

– Det kan virke lett å kartlegge hva som er riktig å utbetale i kjøregodtgjørelse. Men i land med farlige dyr, skal de ha en egen godtgjørelse for for den spesifikke risikoen de tar ved å gå inn i jungelen. De kaller det faktisk en “snake allowance” (slangegodtgjørelse), forteller dataingeniør i Point Taken, Jeroen Vos, som har vært sentral i å utvikle løsningen de siste månedene.

Mål: Synkronisere umiddelbart

Leger uten grenser sender derfor ut såkalte benchmarkere, folk som intervjuer og samler inn all denne informasjonen lokalt. Problemet har imidlertid vært at det gjerne kan ta to måneder eller mer å produsere en slik rapport. Og for et krigsherjet område med akutt behov for legehjelp, kan det være altfor for sent.

– Da vil man begynne å gi bistand før rapporten fra benchmarkerne kommer inn, og risikere at lønnsnivåene blir feil, sier Vos.

– Vårt mål har vært å kunne levere grunnlag til rapporten med en gang hvert intervju er gjennomført, så organisasjonen vet mest mulig så tidlig som mulig. Det er bedre å ha noe data som ikke er helt fullstendig, enn å gå inn blindt, sier han.

Benchmarkerne kartlegger ikke bare lønnsmarkedet for legene, men også for renholdsarbeidere, vakter og andre roller som er involvert i organisasjonens arbeid.

Les også

Overførbarhet

Point Takens løsning skal gjøre det lettere å samle inn data om lokale forhold, og å analyse og presentere resultatene. Selskapet har laget en applikasjon med Common Data Service, databasen i Power-plattformen.

– Den er veldig standardisert. Det betyr at en Powerapp vi lager for ett selskap også kan brukes av andre selskaper, gitt at de også bruker Common Data Service, sier Point Taken-sjef Rune Tangen.

I Leger uten grensers tilfelle betyr det både at flere organisasjoner som driver med det samme kan bruke samme løsning, og at andre partnere en Point Taken enkelt kan overta eller videreutvikle løsningen senere.

Erfaring fra teknologiutvikling i U-land

Nå er Leger uten grenser i ferd med å ta i bruk teknologien i krigsherjede Libya. Dataingeniør Jeroen Vos kom nylig hjem fra fra Nord-Afrika, der han har vist frem og fulgt implementeringen av løsningene sammen med Leger uten grenser.

Appen er nå under utprøving. Offisiell lanseringsdato er 30. oktober.

– Vi skulle egentlig til Libya, men alle måtte fly til Tunis og teste appen der i stedet på grunn av et bombeangrep, forteller Vos.

Han ble sendt ned av Point Taken på bakgrunn av sin erfaring fra andre utviklingsland.

Les også

Etter utdannelsen i hjemlandet Nederland var han del av et prosjekt i Tanzania for å utvikle IT-løsninger for sykehus på landsbygda i utviklingsland. Han har også jobbet i Surinam med digital transformasjon.

– Stor etterspørsel etter analysetjenester

Point Taken begynte som et Sharepoint-selskap i 2014, og har utviklet seg videre som løsningspartner for ulike Microsoft-løsninger siden da. Nå satser de på Microsofts Power Plattform.

Selskapet tar utgangspunkt i plattformens Power BI og Power Apps og forenkler og implementerer løsninger hos kunden, med mål om å gi kundene én forenklet flate å samhandle på. Selskapet leverer også arbeidsflytløsningen Nintex, en uavhengige programvareleverandør til Microsoft, til mange av de store kundene sine.

– Etterspørselen etter slike løsninger er stor og vokser. Derfor har vi nå etablert en egen analyseavdeling og er i ferd med å ansette et titalls personer til den, forteller Point Taken-sjefen.

Den nye avdelingen skal ledes av nettopp Jeroen Vos. Den verdensvante nederlenderen har tilbakelagt halvannet år i Norge og Point Taken, der han har jobbet med forretningsanalyse som konsulent, i tillegg til de siste månedenes pro bono-oppdrag for Leger uten grenser.

Les også

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen