BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ny og enklere standard for bedrifts-e-handel

Det skal bli enklere for bedrifter å handle på Internettt. Med resten av bransjen i ryggen, har Ariba, IBM og Microsoft laget "UDDI" - en standard for å lage og søke i varekataloger på Internett.

5. sep. 2000 - 10:30

Bedrift til bedrifts-handel over Internett spås en vanvittig vekst i årene fremover, men bedrifter og markedsplasser sliter med en teknologisk jungel uten noen særlige standarder for utveksling og lagring av informasjon. Uten slike standarder blir det både dyrt å lage systemer og koble dem sammen i markedsplasser. Dette er bakgrunnen som har fått bitre konkurrenter til å slå seg sammen om et felles forslag.

Flere amerikanske medier, blant dem New York Times, Wall Street Journal og Associated Press, offentliggjør lekkasjer fra morgendagens planlagte lansering av UDDI - "Universal Description, Discovery and Integration" - en standard måte for bedrifter å publisere kontaktinformasjon, vare- og tjenesteinformasjon og system- og forretningsinformasjon, slik at potensielle kunder kan automatisere hele prosessen fra det å lete opp potensielle leverandører til selve bestillingen av varer. Initiativet innebærer også at det etableres flere UDDI-tjenere på Internett, der all UDDI-informasjon speiles og oppdateres kontinuerlig.

Initiativtakerne til UDDI er Ariba, IBM og Microsoft. Ariba er et California-selskap som har spesialisert seg på e-handelsløsninger mellom bedriter, og som har opplevd en eventyrlig vekst. I siste regnskapskvartal økte omsetningen fra under 12 millioner dollar til over 80 millioner dollar.

Med på kunngjøringen er et trettitalls bedrifter, blant dem Aribas fremste konkurrent Commerce One, Compaq, Dell, Merrill Lynch, SAP og Sun. Men blant annet mektige Oracle mangler.

UDDI-initiativet har mye felles med det pågående eCo Framework Project til CommerceNet, den internasjonale paraplyorganisasjonen for e-handel. Ifølge New York Times har piffen gått ut av eCo. Ariba, IBM, Microsoft, Commerce One, Compaq og Sun er alle medlemmer av CommerceNet. UDDI kan derfor kanskje betraktes som et utbrudd av CommerceNets teknologisk sett mest aggressive medlemmer for å skjære gjennom og sette fart i prosessen.

Opplegget innebærer at bedrifter får en egen UDDI-adresse der informasjon tilsvarende det man i dag har på "hvite" og "gule sider" suppleres med det initiativtakerne betegner som "grønne sider". De "grønne sidene" beskriver hvordan man skal kople seg opp mot en bedrifts IT-system for å innlede og gjennomføre elektroniske transaksjoner. Informasjonen gis i standardiserte XML-baserte formater slik at de kan leses av ulike applikasjoner, uavhengig av hva slags plattformer bedriftenes IT-systemer bygger på.

Visjonen er at en innkjøper fra en gitt bedrift skal kunne søke i UDDI-systemet etter potensielle leverandører av en bestemt vare, skille dem ut etter pris og leveringsbetingelser, og registrere og få bekreftet en bestilling når leverandøren er valgt, uten å forlate sin innkjøpsapplikasjon, og uten å ta en eneste telefon. Men for sikkerhets skyld skal de "hvite sidene" også inneholde oversikter over kontaktpersoner, formodentlig med både direkte nummer og e-postadresse.

Ariba, IBM og Microsoft skal lansere sine UDDI-registertjenester innen tretti dager. Tjenestene skal være gratis. Det åpnes for at andre UDDI-partnere kan tilby egne tjenester, med eller uten betaling. Initiativtakerne lover å overgi UDDI til internasjonale standardiseringsorganer innen ett til halvannet år.

Det er ingen heksekunst å se hvordan UDDI passer inn i forretningsstrategien til de tre initiativtakerne. Det har tidligere vært understreket hvordan Microsofts .net-strategi innebærer en ny holdning til internasjonalt standardiseringsarbeid og partnerskap. Det nye programmeringsspråket C# skal blant annet overlates til internasjonale organer, og Microsoft spiller sammen med IBM en ledende rolle i utviklingen av SOAP (Simple Object Access Protocol), en standard som vil få stor betydning også for internasjonal e-handel. Det brede UDDI-initiativet er nok en bekreftelse av dette forholdet.

Les mer om e-handelsstandardisering og Microsofts nye rolle:


IBM og Microsoft sammen om å utvide XML og SOAP
C# viser Microsoft i ny rolle som brobygger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.