Thunder House har de siste månedene mistet de to mest eksponerte støttespillerne i sin organisasjon. Jan Grønbech gikk fra medierådgivingsjobben i Thunder House Media til en stilling som daglig leder i det nyetablerte annonselskapet DoubleClick Norge.
Pål Roppen har vært hovedmannen bak McCann-Ericksons satsing på en global, interaktiv multimediekjede i Norge, og han ble etterhvert ansvarlig for Thunder House Europa. Nå blir han sjef for First Venture, et selskap som driver med venture-virksomhet, dvs. forretningsutvikling..
Roppen vil i første rekke ha ansvar for investeringsporteføljer innen multimedia, IT og kommunikasjon, og blant titlene på visittkortene hans finner man "katalysator" på ét og prosjektdirektør på et annet.
- Hvorfor forlot du Thunderhouse?
- Det er en grei forklaring på det. Jeg fikk et godt og spennende tilbud. Thunder House jobber med en begrenset del av multimediamarkedet og skal spesialisere seg innen én nisje. Jeg synes det skjer mye spennende i totalmarkedet og synes det er mer interessant å investere i en bredere del av bransjen. Jeg ønsker å jobbe med et bredere spekter, sier Roppen til digi.no.
- Utviklingen når det gjelder Internett i Europa er hyggelig, og timingen er perfekt. Det er markert vekst både innen bruk og tilgang i mange land, og dette har vært en modningsprosess. Jeg har jobbet mye i USA og ute i Europa og kjenner markedene, sier Roppen.
Selskapet håper heller på å inngå samarbeid med andre venture-selskap enn å stå alene om prosjekter.
- Vi alene kan gjøre lite, men sammen med andre venture-selskap kan vi i større grad være aktuelle for amerikanske selskap som ønsker å etablere seg i Europa. Vi snakker med Venture Partners, men det er ikke avgjort ennå. I det norske markedet kan andre venture-selskap like gjerne bli samarbeidspartnere som konkurrenter, sier han.
Roppen roper på modernisering av venture-bransjen, at man tilpasser seg tiden og teknologien.
- Måten vi driver venture-virksomhet på i Norge er ganske annerledes enn Silicon Valley. Styremøter er regelmessige og ofte. Spesielt innen IT-bransjen trengs det en modernnisering - ting skjer fort, mener Roppen.
Han har vært å finne på sin nye arbeidsplass i 14 dager og har i løpet av den perioden identifisert 3-4 store, viktige prosjekter, så Roppen er optimistisk for selskapets fremtid.