Nytt IT-studium ved BI

Det nye IT-studiet ved Handelshøyskolen BI er utviklet i tråd med næringslivets ønsker, og kombinerer fokus på teknologi med økonomisk-administrativ kompetanse.

Det treårige Diplomøkonomstudiet i informasjonsteknologi starter høsten 1999 og planlegger å ta inn omlag 150 nye studenter hvert år. BI håper og tror at kombinasjonen økonomi, ledelse og IT gjør at studiet vil appellere til jentene i større grad enn de tradisjonelle IT-utdanningene. Målet er å få en kvinneandel på minst 33 prosent.

En fersk rapport fra det internasjonale konsulentselskapet Korn Ferry peker på at det som oftest er manglende bedriftsøkonomisk forståelse som hindrer IT-medarbeidere i å avansere til lederposisjoner i bedriften. Videre understreker rapporten at fremtidige utdanninger innen IT i større grad må fokusere på strategisk forståelse, skriver BI i en pressemelding.

- Det nye IT-studiet har som mål å gi studentene evnen til å vurdere informasjonsteknologi i lys av forretningsmessige utfordringer, sier faglig leder for studiet førsteamanuensis Petter Gottschalk.

Gottschalk sier videre at studiet tar sikte på å gi studentene en grundig utdanning innen informasjonsteknologi med utgangspunkt i evnen til å analysere, anskaffe, igangsette og drifte IT-systemer.

Informasjonssjef ved BI i Oslo, Wenche Nilsen, sier til digi.no at Gottschalk og BI-ledelsen har vært i kontakt med IT-bransjen over lang tid, og plukket opp signaler om ønsket nytt studietilbud. Det er ikke gjort noen formell undersøkelse. Nilsen legger til at det også er kommet signaler fra studentene.

Tidligere har BI hatt tilbud om IT-spesialisering på tredje året i Diplomøkonom-studiet. Det nye studiet er en IT-utdanning med basisinnføring i generell økonomisk og administrativ kompetanse.

- Poenget er kommunikasjon, sier Nilsen. - Studentene trenger en forståelse for hva IT-systemene skal brukes til og også kunne kartlegge bedriftens behov for ulike IT-systemer. Det er viktig å kunne kommunisere med andre avdelinger i en stor bedrift.

Nilsen tror at dette utdanningstilbudet er unikt for BI, selv om de har liknende tilbud både ved NTNU og Den Polytekniske Høyskole. BI satser på at en stor del av undervisningen skal foregå interaktivt.

I forbindelse med det nye studiet utvikler BI et spesialdesignet bedriftslaboratorium som vil gi studentene en opplevelse av å jobbe i en virkelig bedrift. Planen er at alle studentene skal ha med seg sin egen bærbare PC, og jobbe med oppgaver som legges ut på BIs intranett.

Til toppen