Det lille, norske datafirmaet Fronter har i løpet av knappe to år klart å markere seg tydelig innen programvare for e-læring. Hver andre norske student, eller godt over 90 prosent av alle høyskoler og universiteter i Norge, benytter nå e-læringssystemet ClassFronter.
10 millioner kinesere bruker norsk e-læringsverktøy
Fronter kupper det "proffe" læremarkedet
IKEA-versjonen av nettbasert læring
Daglig leder Roger Larsen i Fronter forteller i en pressemelding at selskapet ligger godt an til å få gode avtaler også utenfor Norge, og har stor aktivitet både i Danmark, Nederland og Kina.
I disse dager lanserer firmaet også et prosjektstyringsverktøy bygget på samme grunnmoduler som undervisningssystemet.
- Vi har hatt professor Svein Arne Jessen med oss i utviklingen av det vi kaller ProjectFronter, forklarer Larsen.
- Programmet er basert på metodikken og teorien til Jessen, og kombinerer tung prosjektstyring med et enkelt web-basert brukergrensesnitt tilpasset hverdagen i prosjektorganisasjoner som konsulentselskaper og reklamebyråer.
Larsen understreker at den praktiske forankringen har vært svært viktig for Fronter.
- Det er også en klar sammenheng mellom læringsløsninger, hvor vi arbeider med formidling av kunnskap, og prosjektløsnigner, hvor vi tar tak i prosessene hvor kunnskapen skapes, forteller han.
I samarbeid med kommunikasjonsrådgivningsselskapet GCI Monsen har Fronter brukt to år på å komme frem til en praktisk tilpasning av Jessens teori og metoder til hverdagen i organisasjoner som arbeider med prosjektarbeid i praksis.
- Vi har valgt å fokusere på enkeltindividet og den enkeltes arbeidsdag i organisasjoner som har mange parallelle prosjekter, for som for eksempel reklamebyråer. Vi har valgt å gi brukeren kun har ett skjermbilde å forholde seg til for å rapportere timer og kostnader i prosjektene, uansett hvor mange parallelle oppdrag han måtte ha. Det gir lavere terskel for å ta i bruk systemet og dermed lavere opplæringskostnader, hevder Larsen.