MASKINVARE

Nytt og tryggere mobilbatteri på trappene – og det er fra Norge

Avdelingsleder Bjørn C. Hauback og seniorforsker Magnus H. Sørby ved Institutt for energiteknikk (IFE), som står bak et batteriteknologisk gjennombrudd.
Avdelingsleder Bjørn C. Hauback og seniorforsker Magnus H. Sørby ved Institutt for energiteknikk (IFE), som står bak et batteriteknologisk gjennombrudd. Foto: Mona Lunde Ramstad / IFE / NTB scanpix
7. sep. 2018 - 13:54

Et gjennombrudd, mener forskerne bak det nye Litium-ion-batteriet.

Dagens generasjon med Lituim-ion-batterier finnes over alt, men det skjer ulykker med til dels dramatiske følger.

– Vi bruker dem i biler og mobiltelefoner, alle mulige typer verktøy, har dem i lomma, på håndleddet og på nattbordet. Det er derfor viktig å lage batterier med stadig økende kapasitet, men det er også viktig å gjøre batteriene sikrere, sier seniorforsker ved IFE, Magnus H. Sørby.

Brannfarlig

Den største sikkerhetsrisikoen i dagens batterier er den såkalte elektrolytten, en svært brennbar væske som leder Li-ioner mellom elektrodene inni batteriet.

Det er på grunn av brannfaren i elektrolytten at man blir advart mot å lade mobilen om natta. Brann i elektrolytten har også ført til at Boeings Dreamlinere er satt på bakken, mens Samsung ble tvunget til å tilbakekalle mer enn én million Note 7-telefoner.

Det har vært gjort mange forsøk internasjonalt på å bytte ut den flytende elektrolytten med et stoff som ikke er brennbart. Men så langt har dette gitt dårligere ledeevne og dermed mindre effekt i batteriene.

Vekker oppsikt

Det er blant annet denne gåten IFE-forskerne nå tror de har løst.

– Vi har utviklet et nytt fast materiale som leder Litium-ioner nesten like godt som flytende elektrolytter, sier avdelingsleder Bjørn Christian Hauback ved IFE.

– I tillegg ser materialet ut til å opptre stabilt og helt sikkert sammen med elektrodene i batteriet. Denne kombinasjonen er det ingen andre som tidligere har kunnet dokumentere, sier han.

Ifølge IFE har gjennombruddet allerede vakt oppsikt, blant annet hos miljøer som er tett på store bilprodusenter i både Europa og Asia.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.