Nytt programvareselskap vil oppdra rekrutteringsbransjen – Det er snakk om ren folkeskikk

Selskapet kaller seg selv en ny storspiller i programvareutvikling, og vil oppdra rekrutteringsbransjen. Men konkurransen om de nyutdannede vil de ikke ta opp.

Nytt programvareselskap vil oppdra rekrutteringsbransjen – Det er snakk om ren folkeskikk
Rekrutteringsbransjen mangler folkeskikk, det mener Svein Sørensen administrerende direktør i Witted Norge Foto: Knut Neerland - Magent AS

Er du utvikler har du nok kjent det på kroppen. Markedet skriker etter kompetansen din. Du er kanskje ikke lenger på Linkedin der det renner inn med dårlig gjennomtenkte meldinger fra headhuntere, og du tar ikke telefonen om du ikke kjenner igjen nummeret. 

Mange teknologer har sett seg lei på masete rekruttere. 

Mangel på folkeskikk, mener Svein Sørensen, administrerende direktør i Witted Norge, som åpnet for første gang tirsdag denne uka. 

– Bransjen har glemt takt, tone og verdighet, og ikke minst det å sette seg inn i behovene til kundene og kandidatene, sier Sørensen. 

Ikke et tradisjonelt konsulenthus

Utviklernettverket Talented har slått seg sammen med de to konsulenthusene Mavericks og New Things CO og dannet Witted-gruppen. En ny storspiller, kaller de seg selv i pressemeldingen som gikk ut tirsdag.

De satser nå i hele Norden, og vil formidle IT-kompetanse på en ny måte. 

– Vi prøver å være neste generasjons programvarehus, sier Sørensen på telefon til Digi.no. 

Det nystartede selskapet tilbyr både et nettverk for selvstendige konsulenter, interne konsulenter til oppdrag hos kunder, i tillegg til bistand til rekruttering. Den norske delen av selskapet har nå rundt 50 konsulenter ute i oppdrag, i tillegg kommer 10 fast ansatte interne, og 700 teknologer i nettverket for selvstendige konsulenter. Målet fremover er å vokse med 30 % i året.

Nå er selskapet på vei inn i nye kontorer i Oslos nye teknologi-slott, Rebel. 

– Witted vil ikke være et tradisjonelt konsulenthus der kunden kan legge igjen et oppdrag, krysse fingrene og håpe at det blir løst, forklarer Sørensen. 

I stedet vil de gå sammen med kunden, se på modenheten til kunden og prosjektet, og sammen komme frem til riktig løsning. 

Det kan innebære spisskompetanse inn i et prosjekt, eller hele team som hjelper til å dra prosjektet i land. Det kan også være rene rekrutteringer for kunden, forteller Sørensen. 

Men det er ikke for kundene Witted er til. Ambisjonen er å bli utviklernes beste venn. 

Les også

Vil være utviklerens beste venn 

Sørensen, som selv har over 20 års erfaring fra rekrutteringsbransjen er nådeløs i sin beskrivelse av bransjen. 

– Underskuddet på gode utviklere for fast ansettelse er så stort, at selskaper der ute tar alle virkemidler i bruk, og de verste er rekrutteringsselskapene, sier Sørensen. 

Han beskriver internasjonale selskaper som får betalt for hvor mange telefoner de tar, som har ført til at kandidatene har sluttet å ta telefonen.  

– Det er snakk om ren folkeskikk, at den som ringer vet hva de snakker om og tar et nei for et nei, sier Sørensen. 

«Alle» driver med omdømmebygging og strategisk rekruttering, mener Sørensen, og det kan være vanskelig for utviklerne å orientere seg i markedet. 

– Her om dagen gjorde jeg et søk på utviklerstillinger på Finn, jeg fant 1600 stillinger. Hvordan skal man som utvikler vite hvilken som er riktig, spør Sørensen. 

Witted vil heller invitere kandidatene til seg, og først høre på deres ønsker før de skaffer oppdrag hos kundene. De vil tilby veiledningen og hjelpe utviklerne til å ta det neste steget i egen karriere. 

– Dersom en kandidat vil snakke med meg så vil jeg først høre hva han sier før jeg foreslår noe. Hvis han for eksempel vil bli bedre på React – så kan jeg foreslå noen selskaper jeg vet jobber med dette og spørre om han vil høre mer om noen av de, sier Sørensen. 

Hvordan få folk inn på kontoret 

Men hvordan skal dere få de ettertraktede utviklerne inn på kontoret for denne praten, spør digi.no 

– Ja det er det som er den store utfordringen og «the proof is in the pudding» som det heter. Vi må møte utviklerne der de er og håpe at ryktet om oss går. 

Valget om Rebel som arbeidssted er altså ikke tilfeldig, de er helt avhengige av å treffe på utviklere og bygge eget omdømme. 

– Det er ikke noen trylleformel, men vi må jobbe med å vinne tilliten til utviklerne. Det er den som vinner tilliten som vinner løpet, sier Sørensen. 

Vil ikke være med å slåss om de nyutdannede 

Det er skrikende mangel på IT-folk, og så mange som tre av fire statlige virksomheter oppgir at de har vansker med å rekruttere. Ulike metoder for å tiltrekke seg nyutdannede ses på som en viktig del av løsningen. Den dansen vil Witted ikke være med på. 

– Vi kommer ikke til å slåss med de store konsulenthusene om de nyutdannede. Det har vi verken makt, midler eller kundegruppe til. Så det får de store konsulenthusene bruke sine penger på, men når utviklerne vil ha sin første jobb utenfor konsulenthus må de gjerne komme til oss, sier Sørensen. 

Les også