- Jeg har nådd mine mål i TV 2. Internt har vi nå fått fullt gjennomslag for massiv satsing på Internett, og hele ledelsen er "omvendt", hevder Ivar Steen Johnsen overfor digi.no etter at han i går søkte avskjed fra redaktør-stillingen i TV 2.
Han har jobbet i TV-selskapet i åtte år hvor av fem har blitt tilbragt i TV-selskapets ledergruppe.
Da Kåre Valebrokk halverte ledergruppen i november i fjor fra 14 mennesker, var Ivar Steen Johnsen én av dem som ikke fikk være med. Sammen med jurist Per Schrader-Nielsen, som også måtte forlate lederbordet, var det han som var det "digitale alibiet" i TV 2s toppledelse.
I kjølvannet av "ekskluderingen" i fjor forsikret Steen Johnsen at Internett-satsingen ville bli fokusert i fremtiden. Sammen med Schrader-Nielsen utarbeidet han et strategidokument for TV 2s videre digitale satsing, et dokument som i dag er vedtatt. For å understreke sitt engasjement vedtok TV 2 å kjøpe seg ytterligere opp i datterselskapet Net 2 Interaktiv fra Aftenposten. I dag eier de 88 prosent av Net 2.
Les:
Aftenposten selger seg ned i Net 2
Blant annet innebærer det at TV 2 integrerer Net 2 tettere inn i selskapet ved å gi det navnet TV 2 Interaktiv hvor Kjetil Nilsen fortsetter å være daglig leder. Om det dermed blir trangere om lederplassen i TV 2 sin internettsatsing skal være usagt, men Steen Johnsen benekter i hvert fall at han nå rømmer Kåre Valebrokks TV 2.
- Nei, det er det ingen grunn til. Valebrokk skal ha honnør. Han går fottur med sjumilsstøvler i ukjent digital terreng. På kort tid har den gamle avisredaktøren innsett alvoret i situasjonen, og han har fått styret med på tøffe beslutninger om satsing på Internett og fremtiden, mener den avtroppende redaktøren. Han har i utgangspunktet tre måneders oppsigelse.
Nå går han over til en frittstående stilling hvor han skal satse på egne prosjekter, rettere sagt konas prosjekt. Jordmor Siri von Krogh startet Barnimagen.com i februar i år. Nettstedet har allerede 11.500 daglige sidevisninger, og Steen Johnsen hevder at ti prosent av alle gravide med tilgang til Internett i Norge har registrert seg på tjenesten.
Debatter og e-post spørsmål til jordmoren er blant de mest populære tjenestene på barnimagen.com.
- Jeg skal satse på denne "mann-kone-kjellerstuevirksomheten" i tillegg til å drive rådgivning på andre internettvirksomheter, sier han.
Steen Johnsen har drevet fødselshjelp til Barnimagen ved siden av å være én av drivkreftene bak tv2.no de to siste årene. TV 2 har per i dag 1,8 millioner ukentlige sidevisninger på webtjenesten sin.