Ønsker konkurrenter velkommen

A-pressen og SOL etablerte egne selskaper for webproduksjon. Veksten i markedet er likevel så stor at de etablerte produksjonsselskapene ikke frykter tap av kunder til gigantene.

- Det er flott med konkurranse også innenfor dette markedet, sier administrerende direktør Øyvind Vada i Mogul Media til digi:media. Han sier videre at veksten i dette markedet nå ser ut til å være stor nok for flere aktører.

- Vi har nå en ordreseddel som er større enn noen gang. Utviklingen i markedet har gjort at vi nå også har større prosjekter som er mer spredt utover hele året. I fjor var det mange bedrifter som orienterte seg mot internett, og vi ser at de nå har satt av penger til nye medier. Derfor er det nok plass til flere på dette markedet.

Vada tror derimot at det kan bli tøffere tider for de mange mindre bedriftene som har satset på ren HTML-produksjon. De større selskapene som Mogul Media, New Media Science og Digital Hverdag, satser mer på databaseintegrering enn ren produksjon av HTML-koding.

- Det har vært veldig mange små firemannsbedrifter som har laget nettsteder for noen titalls tusen. Selv tar vi ikke den type oppdrag lenger. Alt som kommer ut fra oss, har databaseintegrasjon. Vi er også sterkt innenfor produksjon av CD-ROM, og ser at disse mediene nærmer seg hverandre mer.

Mogul Media har også bygget opp flere større intranett, deriblant for Stortinget. Og også Telenor er en gjenganger i ordrelistene hos selskapet, med det nylig relanserte Alfashop som et av prosjektene.

Fra 95 til 96 doblet selskapet omsetningen til 9 millioner kroner, og snudde et underskudd på en million til et overskudd på 260.000 kroner. Idag har selskapet 22 faste og noen heltidsansatte. Vada tror selskapet kan vokse til tredve ansatte, men ser ikke for seg noen særlig vekst utover det.

Og da kommer vi til det som bekymrer Vada mest for tiden:

- Spørmålet er om det er mange nok hoder med denne kompetansen i Norge, sier han.

Til toppen