Opera Softwares toppsjef, Lars Boilesen, kunne torsdag presentere oppkjøpet av to mobile annonseplattformer. Håpet til selskapet er å gjøre den mobile plattformer mer attraktiv for annonsører. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Opera kjøper opp

Snapper to annonsenettverk for å støtte mobile plattformer.

Det norske teknologiselskapet Opera Software leverte svært sterke resultater torsdag morgen, men kunne også servere sine aksjonærer to nye oppkjøp. Selskapet har sikret seg to ledende mobile annonsenettverk i henholdsvis USA og Storbritannia gjennom oppkjøpet av Mobile Theory og 4th Screen Advertising.

Oppkjøpene vil gjøre Opera Software bedre i stand til å tilby komplette annonsetjenester til det kraftig økende mobilmarkedet. I tillegg vil oppkjøpene også sørge for at Opera tjener mer på den trafikken de i dag allerede genererer gjennom sine mobil-baserte nettlesere. Selskapet har 160 millioner brukere som hver måned genererer over 100 milliarder sidevisninger på mobile enheter.

– Dette er nok et viktig steg på Operas ferd for å skape mer økonomisk verdi i det mobile økosystemet. For to år siden annonserte vi oppkjøpet av AdMarvel, som har vokst til å bli en verdensledende plattform for mobil annonsering. I fjor hjalp Opera til med å generere 200 millioner dollar i omsetning for mobile publishere verden over, sier Opera-toppsjef Lars Boilesen i en kommentar til oppkjøpene.

Amerikanske Mobile Theory er basert i San Francisco men har kontorer i New York, Chicago, Los Angeles og Seattle. Opera kommer med lite informasjon om selskapet men skriver at de hadde en kraftig vekst i 2011, er lønnsomme og for tiden har 16 ansatte.

Eierne av dette selskapet får utbetalt fem millioner dollar, 29 millioner kroner, umiddelbart i forbindelse med salget. Men ytterligere 13 millioner dollar, 75 millioner kroner, er satt av til utbetalinger i 2013 og 2014 dersom selskapet når omsetningsmål for disse årene. I tillegg til dette kan gründerne av selskapet få opp til 32 millioner dollar dersom resultatene de neste årene når visse nivåer. Dette vil bli utbetalt i 2013 og 2014.

Det andre selskapet Opera kjøper er britiske 4th Screen Advertising, om er et ledende mobilt annonsenettverk med base i London. Også dette selskapet har hatt stor omsetningsvekst og er lønnsomme. Selskapet har 30 ansatte, men prisen Opera betaler er lavere enn hva de måtte ut for det amerikanske selskapet.

Også her får eierne 5 millioner dollar ved avtaleinngåelse. I tillegg er 3 millioner dollar, 17,2 millioner kroner, satt av til å betale eierne i 2012 og 2014. Dersom selskapet når sine resultatmål vil selskapets tidligere eiere få utbetalt ytterligere 6,5 millioner kroner i 2013 og 2014. For at det skal skje må de også oppnå resultatmålene for de kommende årene.

    Les også:

Til toppen