BEDRIFTSTEKNOLOGI

Oppkjøpet kan få fart på Google TV

Motorola Mobility blant verdens ledende leverandører av tv-bokser.

Google TV kan bli levert med Motorolas tv-bokser.
Google TV kan bli levert med Motorolas tv-bokser. Bilde: Google
17. aug. 2011 - 07:04

Googles kjøp av Motorola Mobility er en mangesidet affære. Eierskapet til tusenvis av patenter, og mulighetene til å kontrollere en mobilleverandør, er kanskje de mest opplagte. Motorola er spesielt interessant i den sammenhengen, siden selskapet i større grad enn de andre Android-partnerne har henvendt seg til bedriftsmarkedet. Dette er løsninger Google sannsynligvis vil kunne dra nytte av i flere sammenhenger – ikke bare når det gjelder Android.

Men Motorola Mobility lager mer enn bare mobiltelefoner. Et annet viktig område er kategorien digital hjemmevideo, som omfatter et stort utvalg av tv-dekodere med varierende grad av mediesenterfunksjonalitet.

Selskapet er blant verdens største leverandører av slikt utstyr og har gode forbindelser til mange av de store kabelselskapene, både i USA og i andre deler av verden.

Google har på sin side Google TV, en Android-basert programvare for å smelte sammen tv-innhold med innhold hentet fra Internett. Så langt har Google TV vært ganske mislykket salgsmessig. Det har trolig vært flere årsaker til dette, men manglende interesse fra de store innholdsleverandørene er blant de viktigste.

Motorola DCT6200 set-top-boks. <i>Bilde: Motorola</i>
Motorola DCT6200 set-top-boks. Bilde: Motorola

Med Motorolas erfaring og kontakter i kabeltv-markedet, vil det trolig åpnes nye muligheter for Google TV, blant annet ved at systemet forhåndsinstalleres på tv-boksene og integreres med kabelsekskapenes egne tjenester.

Motorola Mobility tilbyr også kabelmodemer. Kommentatoren Jeff Greenhouse mener at dette gir Google mulighet til å få på plass løsninger som automatisk prioriterer trafikk til og fra selskapets tjenester, for eksempel IP-telefoni basert på Google Voice eller videoer fra YouTube.

Både tv-dekodere og kabelmodemer er utstyr det er kabelselskapene, og ikke den enkelte kunde, som velger og kjøper. Dette kan gi Google TV enklere tilgang til forbrukernes stuer. Tv-bokser er ofte kjent for å ha elendig programvare, men ikke nok til at kabeltv-kundene har løpt i flokk for å skaffe seg en bedre boks.

Så til et par andre spørsmål som har dukket opp i forbindelse Googles oppkjøp av Motorola.

Det ene er hvordan de andre leverandørene av Android-baserte smartmobiler har reagert avtalen. Google gjenga i går uttalelser fra ledere i blant annet HTC, Sony Ericsson, Samsung og LG, som alle sier – med tilnærmet identisk ordlyd – at de ønsker oppkjøpet velkommen, og at de ser på det som et demonstrasjon av Googles forpliktelse til å forsvare Android og selskapets partnere.

Hva lederne egentlig tenker om det at Google nå blir eier av en konkurrent til samtlige mobilleverandører, sier ingen av dem noe om. Enkelte mener at oppkjøpet kan drive blant annet HTC og Samsung over i hendene til Microsoft.

En viss symbolsk betydning vil det ha når Google før jul skal avsløre hvem som har laget den neste Nexus-mobilen. Nexus-mobilene er først og fremst å anse som prototyper på kommende smartmobilfunksjonalitet som støttes av Android. Disse mobilene er først og fremst rettet mot utviklere, men det er ikke noe krav.

Den første Nexus-mobilen, Nexus One, ble laget av HTC. Den kom i januar 2010 og har mye felles med HTCs egen Desire-modell. I desember i fjor kom Nexus S fra Samsung og er i stor grad basert på samme maskinvare som Samsungs Galaxy S.

Under et investormøte etter kunngjøring om oppkjøpet, fortalte Googles Android-sjef, Andy Rubin, at selskapet har en strategi som omfatter både Nexus-enhetene og tilsvarende enheter i nettbrett.

– Vi bruker dette til å fokusere arbeidet til teamet vårt. Hvert år, omkring jul, velger vi en leverandør som vi samarbeider med for å gi ut en enhet, sa Rubin ifølge TechRadar UK.

– Det inkludere slik som halvlederselskaper også. Deretter samles gruppene i én bugning for å arbeide med utviklingen, og den prosessen pågår i omtrent ni til tolv måneder, og til slutt dukker enheten opp i julesesongen, fortalte Rubin.

– Den prosessen vil ikke endres i det hele tatt. Vi ser på oppkjøpet som en separat virksomhet, så Motorola vil fortsatt måtte være en del av anbudsprosessen, sa Rubin.

Selv om det skulle vise seg å være Motorola som leverer den neste Nexus-mobilen, så har arbeidet med denne modellen startet for så lang tid siden at mandagens nyhet vanskelig kan ha påvirket valget av leverandør. Det vil først eventuelt kunne skje i neste omgang.

    Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.