ANALYSER

Oppkjøpsbølge i norsk nettbransje

Alle slags norske nettsteder kjøpes opp, og prisene stiger. Kjøpsiveren fra dotcom-boomåret 2000 er forlengst passert.

13. okt. 2005 - 07:35

For et par år siden holdt landets nettsteder på å sulte i hjel og måtte tigge om kjøpere. Kontrasten kunne knapt ha vært større til dagens situasjon.

De som solgte nettstedene sine først, syntes nok de fikk gode priser. Men etter hvert som de største uavhengige nettstedene er kjøpt opp, ser prisen per bruker ut til å stige på de gjenværende.

– Prisene har siden februar steget til unaturlig høye nivåer, mener en person kjenner markedet godt.

Oppkjøpsbølgen går meget høyt innen Internett-bransjen, og mens det tidligere var mange uavhengige, nye aktører, som ikke sprang ut av eksisterende medieselskaper, har de gamle nå ettertrykkelig vist hvem som er eldst i Norge.

Det var en del oppkjøp i norsk nettbransje for fem år siden også, men børsnoteringer sto mer i fokus. Nå settes det nye rekorder i oppkjøp, og bransjen sementeres i blokker basert på gamle mediehus.

Et av de heteste markedene er søkebransjen, som også henger sammen med katalogtjenester og delvis rubrikk. Der ble Rosaindex.notidligere i år kjøpt opp av Findexa, som nå igjen er kjøpt av Eniro.

Internettkatalogen.no ble dessuten nylig kjøpt av Schibsted Søk, som er en nystartet satsing som snart skal lanseres. Samtidig har Opplysningen1881.no bestemt seg for at de vil være med på Internett likevel, og kan fort bli en aktuell oppkjøpskandidat. Desstuen har Gulesider nylig lansert gratis rubrikkannonser for å konkurrere med Finn.no.

Oppkjøpsmanien stopper overhodet ikke der. Hvis man ser på TNS Gallups liste over de største nettstedene, er nå det aller meste nå kjøpt opp. Her er en liste over nyere oppkjøpene av nettsteder:

ITavisen.no – kjøpt av Aller Internett
IT-avisen Business – kjøpt av Dagens Næringsliv
Teleavisen – kjøpt av A-pressen
Hardware.no kjøpt av Orkla
Barnimagen.no og dinbaby.com – er kjøpt av Hjemmet Mortensen
Artoftaste.no – kjøpt av Hjemmet Mortensen
Klikk.no – kjøpt av Hjemmet Mortensen
Kvinneguiden.no – kjøpt av Orkla
Tinde.no – resten av aksjene kjøpt av Orkla
T-rex.no – kjøpt av Bilforlaget

I tillegg har A-pressen kjøpt 20 prosent av aksjene i Stepstone.

Oppkjøpstrangen har også smittet over på butikksegmentet, og Spaceworld ble denne uken kjøpt av Reitan Servicehandel.

Bredbåndsbransjen er også i gang. Bluecom ble i fjor kjøpt av Catch, som nå igjen er kjøpt av Ventelo. Telenor fikk godkjent sitt kjøp av Tiscali i vår, og ble tvunget til å selge kundene på oppringt internett til MTU Comlink. De har også kjøpt Bredbandsbolaget, og må selge ut Bredbåndsfabrikken.

Samtidig har UPC signalisert at de igjen er på oppkjøpsjakt igjen i Europa.

På tampen av fjoråret ble Sense kjøpt av Chess, som igjen har sitt salg til TeliaSonera inne for godkjenning hos Konkurransetilsynet.

Ementor solgte nylig sin outsourcinsdel til Ergogroup og Ibas har kjøpt britiske Vogon.

Internasjonalt har Oracle nærmest hakk i plata når det gjelder store oppkjøp, og har denne høsten kjøpt Siebel. Ebays oppkjøp av Skype kostet oppsiktsvekkende mange milliarder for et så ungt selskap.

Lenovos oppkjøp av PC-divisjonen til IBM har allerede rukket å historie, sammen med Benq sitt oppkjøp av Siemens mobildivisjon. Symantec fortsetter sitt kontinuerlige oppkjøpsraid og Sun kjøpte Storagetek. Microsoft betaler fremdeles mest for å slippe videre søksmål i rettsapparatet, men plukker fremdeles opp et teknologiselskap her og der når de trenger det, slik som IP-telefoniselskapet Teleo.

Europeisk telebransje har flere store oppkjøp på gang, noen til flere titalls milliarder euro.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.