Det var i går at Børsrådet i Oslo godkjente avtalen mellom OM Technology og Oslo Børs (OSE) om leveranse av Saxess-systemet for handel av aksjer.
Nå viser det seg at systemet til OM-Gruppen langtfra er så stabilt som man kunne ønske. Det er kanskje ikke den beste medisinen for de som husker tilbake forrige gang Oslo Børs innstallerte nytt handelssystem. Ikke nok med at det ble sådd tvil om det strategiske valget av system, nå gjør altså Oslo Børs vendereis, men tvilerne fikk vann på mølla etter at OSE måtte utsette starten av systemet gjentatte ganger etter at flere "bugs" ble oppdaget under testingen.
Etter at Saxess-systemet var nede nesten en hel dag for et par uker siden, har det vært en feil i systemet helt siden den 16. oktober.
Det er etter klokken 17.00 at systemet har vist tilbøyeligheter til svakheter. Da har handlene ikke vært i sanntid, men forsinket med opptil flere minutter, skriver Dagens Industri (DI). Slik har det vært de tre siste ukene uten at problemene har blitt rapportert til andre enn børsmedlemmene, skriver avisen.
- En handel som vanligvis tar tyve sekunder tar i stedet to minutter. Det er lang tid siden medlemmene skal gjøre sine siste viktige handler for dagen. Selvfølgelig er våre kunder frustrerte. Vi som nettmegler forventes å tilby automatiske slutninger meget raskt, sier Claes Hemberg, informasjonssjef i nettmegleren Avanza.
Problemet skyldes faktisk obligasjonshandelen i København når den stenger klokka 17.00. Ifølge DI kan det ta fire til seks uker å få bukt med problemet.
Handelssystemet Saxess ble introdusert på børsen i 1990 der også meglernes datamaskiner er direkte koblet mot dette systemet. Saxess baserer seg på automatisk matching, foruten der ordrene er så store at de utføres manuelt og legges inn separat.