Over til Orkla for Jan Moberg

Før påske sier direktør for nye medier i Nextra, Jan Moberg, takk for seg for å stake ut kursen for Orkla Dagspresses framtid på Internett.

Jan Moberg (40) har jobbet i Telenor siden 1996 da han startet i det daværende Telenor Online, senere Nextra, der han den siste tiden har bekledd stillingen som direktør for nye medier.

Nå skal han bistå Orkla i arbeidet med å bygge opp en Internett-satsing som kan matche konkurrenter både i Schibsted og A-pressen.

Mobergs nye stilling i Orkla blir nettopp det, helt ny. Han overtar derfor ikke en eksisterende rolle og sier at en del av stillingens innhold nødvendigvis vil bli avklart etter hvert. Han legger da legger heller ikke skjul på at det å starte med noe nytt er spennende.

I jobben skal han bygge opp en sentral avdeling for Internett og nye medier, basert på Orklas aviser rundt om i landet.

- Avisene er ledende i sine regioner og lokale områder, og det er et stort potensial for å få gjort noe sier han, og viser til at aviskonkurrenter som Schibsted og A-pressen nettopp har arbeidet med dette.

- I Orkla gjør man noe nå. Vi tar utgangspunkt i det som finnes og ser på nye måter å kunne distribuere og samordne dette på. Løsninger som er tatt i bruk ett sted kan like gjerne brukes andre steder. I denne bransjen er det dessuten fordelaktig å sentralisere i det minste en del tekniske løsninger. Samlet sett blir vi også et mer attraktivt nettverk når det gjelder partnerskap for nasjonale aktører.

Moberg skal ikke arbeide alene, det skal tilsettes flere etter hvert, men han sier at det finnes mange gode krefter i Orkla-systemet allerede. Hans første del av jobben blir derfor i første rekke å hente informasjon og orientere seg internt i selskapet.

Blant hans konkurrenter i Mobergs nye verden blir hans tidligere kollega Cecilie Norland, som jobber i en tilsvarende stilling i A-pressen.

- Det kan bli spennende å se hvor overlappende vi egentlig er. - Vi to kan nok ha mange hyggelige møter, sier han.

Til toppen