P4 med nytt annonsenett

Gjennom selskapet Web Time AS lanserer P4 i dag et nytt annonsekonsept på det norske markedet. Konseptet skal gjøre det mulig for annonsene å finne frem til deg.

Web Time AS skal spesialisere seg på annonsekampanjer i digitale medier. Gjennom selskapet skal det bli lettere for næringslivet å nå sine målgrupper blant nettbrukerne, uansett hvor på nettet disse gruppene befinner seg.

- Vi skal gjøre det mulig å kjøre annonsekampanjer på tvers av de ulike nettstedene, sier daglig leder Roy Hovdan i P4 Internett AS til digi.no/media.

Med hjelp av teknologien Open AdStream skal Web Time AS selge annonseplass på Internett, der målgruppene kan defineres helt ned til hver enkelt side. Når en annonsør vil nå en spesiell målgruppe, finner systemet frem til sider som passer med målgruppen, og plasserer annonser der.

Systemet gir også mulighet for å måle effekter av slike kampanjer. Med hjelp av Open AdStream-systemet kan annonsørene få tilbakemelding om hvordan kampanjen er kjørt, hvor mange eksponeringer annonsene har fått, hvilke annonsevarianter som virker best, hvor mange som har klikket på annonsene, hvilke annonsesider som gir lavest kontaktpris, osv..

- Dette er et måleinstrument som overgår det meste, sier Hovdan beskjedent og legger til at han ønsker å samarbeide med mediebyråene om systemet.

- Vi vet at mediebyråene vil like dette systemet, fordi vi nå kan tilby et måleinstrument som de lenge har etterlyst.

Web Time AS har i dag skrevet intensjonsavtaler med Everyday Electric Farm, TV3 og TV1000. Alle disse er Kinnevik-selskaper. Selskapet vil også samarbeide med andre innholdsleverandører, selv om disse kan være i konkurranse med P4 på innholdssiden.

- Fordi vi gir innholdsleverandører mulighet for å fylle opp annonseplass som ellers ville stå tom, ser vi oss ikke som en konkurrent til de interne salgsavdelingene, men som en forlenget arm av disse. Innholdsleverandører kan gjennom dette systemet få en ekstrainntekt i tillegg til sitt vanlige annonsesalg.

Web Time AS tar tredve prosent av annonseprisen i formidlingsprovisjon når de selger plassen.

Web Time er startet opp i Norge og Sverige i et samarbeid mellom P4 Internett AS og det svenske Kinnevik-selskapet Everyday. I Norge regner Hovdan med at de eksterne samarbeidspartnerne skal være på plass i juni, og at selskapet vil omsette reklame for fem millioner kroner i løpet av det halve driftsåret som er igjen.

Til toppen