FORBRUKERTEKNOLOGI

Playstation 3 kommer først i 2006

Sony gir Microsoft et forsprang på flere måneder med salget av selskapenes neste generasjon av spillmaskiner.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
17. mai 2005 - 20:25

Sony avduket i går selskapets neste generasjon av spillmaskinfamilien PlayStation, som ikke overraskende har fått navnet Playstation 3. Maskinen skal komme på markedet våren 2006, men det er uklart om dette gjelder globalt eller bare i deler av verden. Sony har tidligere lansert spillmaskiner trinnvis, gjerne på hjemmemarkedet i Japan, deretter Nord-Amerika og til slutt i Europa og resten av verden.

Hovedkonkurrenten, Microsofts Xbox 360, kommer på markedet allerede på slutten av 2005. Dette kan gi Microsoft spillmaskin et tidsmessig forsprang framfor Playstation 3 som Microsoft nok vet å utnytte. Blant annet vil Xbox 360 en periode kunne selges for høyere pris enn det som vil være naturlig når tilsvarende maskiner kommer fra konkurrentene Sony og Nintendo.

De viktigste egenskapene til Playstation 3 inkluderer den mye omtalte Cell-prosessoren fra IBM, Sony og Toshiba, grafikkprosessoren RSX, som SCEI har utviklet sammen med Nvidia, 256 MB av det svært raske XDR-minnet utviklet av Rambus, samt støtte for tolags Blu-ray Disc med inntil 54 GB med lagringskapasitet og støtte for en avtakbar 2,5 tommers harddisk. Maskinen vil støtte skjermoppløsningen 1080p som standard, i tillegg til de svakere 720p og 1080i.

Grafikkløsningen, hvor 'RSX' er et foreløpig kodenavn, skal ifølge Nvidia være direkte knyttet til Cell-prosessoren i Playstation 3. Sammen med Cell skal RSX gi en flyttallsytelse på to teraflops. Grafikkløsningen skal bestå av 300 millioner transistorer. Ifølge Nvidia er dette flere transistorer enn det samlede antallet transistorer i både prosessor og grafikkløsning i Playstation 2, Xbox og Gamecube til sammen. Denne vil være utstyrt med 256 MB GDDR3 VRAM.

Resultatet av dette skal være mer realistiske og raffinerte bevegelser av karakterer og objekter, i tillegg til at landskaper og virtuelle verdener kan gjenskapes i sanntid.

RSX skal produseres både ved Sonys Nagasaki Fab2 og Toshiba og Sonys felles produksjonsanlegg, OTSS.

    Les også:

Nedenfor følger flere av Playstation 3-spesifikasjonene:

PLAYSTATION 3 Specifications

  • Cell Processor PowerPC-base Core 3.2GHz 1 VMX vector unit per core 512KB L2 cache 7 x SPE @3.2GHz 7 x 128b 128 SIMD GPRs 7 x 256KB SRAM for SPE * 1 of 8 SPEs reserved for redundancy total floating point performance : 218 GFLOPS
  • GPU RSX @550MHz 1.8 TFLOPS floating point performance Full HD (up to 1080p) x 2 channels Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines
  • Sound Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell-base processing)
  • Memory 256MB XDR Main RAM @3.2GHz 256MB GDDR3 VRAM @700MHz
  • System Bandwidth Main RAM 25.6GB/s VRAM 22.4GB/s RSX 20GB/s (write) + 15GB/s (read) SB 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)
  • System Floating Point Performance 2 TFLOPS
  • Storage HDD Detachable 2.5" HDD slot x 1
  • I/O USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0) Memory Stick standard/Duo, PRO x 1 SD standard/mini x 1 CompactFlash (Type I, II) x 1
  • Communication Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2) Wi-Fi IEEE 802.11 b/g Bluetooth Bluetooth 2.0 (EDR)
  • Controller Bluetooth (up to 7) USB2.0 (wired) Wi-Fi (PSP®) Network (over IP)
  • AV Output Screen size 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p HDMI HDMI out x 2 Analog AV MULTI OUT x 1 Digital audio DIGITAL OUT (OPTICAL) x 1
  • Disc media read only CD PlayStation CD-ROM PlayStation 2 CD-ROM CD-DA CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW SACD SACD Hybrid (CD layer), SACD HD DualDisc DualDisc (audio side),DualDisc DVD side)
  • DVD PlayStation 2 DVD-ROM PLAYSTATION 3 DVD-ROM DVD-Video DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
  • Blu-ray Disc PLAYSTATION 3 BD-ROM BD-Video BD-ROM, BD-R, BD-RE

Bildene nedenfor tyder på at maskinen også kommer flere forskjellige farger:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.