Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)

Posten slått ut av tekniske problemer hos Evry

Flere andre kunder er berørt av hendelsen.

Posten og Bring er torsdag rammet av tekniske problemer. Nettsidene og appene har vært nede for telling, det har også sporingstjenestene.

Det kom inn ubekreftede meldinger om full stans i Posten Norges datasystemer, inkludert at det verken var mulig å få levert eller hentet post i butikk. En tipser mener at nedetiden startet ved 10-tiden.

Posten Norge bekrefter at de har store tekniske problemer, og at disse ligger hos underleverandøren Evry.

– I dag har vi opplevd to ulike hendelser som jeg tror ikke har noe med hverandre å gjøre. Nedetiden på nettsidene våre, appene og sporingssystem har vart siden cirka klokken 13, sier pressesjef i Posten Norge John Eckhoff til digi.no.

Posten har iverksatt ekstraløsninger på post i butikk. Ifølge Eckhoff skal henting være mulig dersom man har hentekode med hylleplassering.

– Jeg vil bare beklage overfor  kundene våre som opplever problemer. Det er ikke sånn vi ønsker å ha det. Det jobbes knallhardt med å få løst problemene, men det ligger da hos Evry, sier Eckhoff.

– Bedring på gang

Han ringer raskt tilbake for å gi oss en oppdatering.

– Den siste rapporten er at det er bedring på gang, men fortsatt ustabilitet, sier Eckhoff ved 15.20-tiden.

Kundeservice hos Posten har fortsatt ikke tilgang på systemene. De kan derfor ikke hjelpe kunder som ringer inn.

Hos post i butikk og postkontor kan du ifølge Eckhoff få utført de fleste tjenestene som normalt, inkludert banktjenester.

– Du kan også sende pakker, men de blir ikke registrert innlevert før systemet er oppe og går igjen. Hendelsen ved 10-tiden tidligere i morges hadde ikke de store konsekvensene. Hendelsen ved 13-tiden har hatt større konsekvenser, sier Postens pressesjef.

Teknisk infrastruktur hos Evry

Evrys kommunikasjonsdirektør Geir Remman er foreløpig ordknapp.

– Jeg har ikke så mye å tilføre i øyeblikket. Det er en del av den tekniske infrastrukturen vi leverer til Posten som er berørt. Vi driver nå og analyserer og etterkommer. Det er bare å beklage at dette har skjedd. Vi jobber for fullt med å finne ut av dette, sier Remman.

Omfanget av de tekniske problemene er ukjent. Remman bekrefter imidlertid at det også er andre kunder enn Posten Norge som er rammet.

– Det er noen andre kunder som også er berørt. Vi jobber med å få oversikt, og kan ikke kommentere videre før vi har hele bildet. Det er blant annet en kunde i Sverige som er berørt, opplyser Evrys kommunikasjonsdirektør.

Kommentarer (35)

Kommentarer (35)
Til toppen