I går kveld kunngjorde Sony sin første nye spillkonsoll på sju år. Playstation 4 (PS4) etterfølger dagens (og gårsdagens) PS3.
Det var ingen lansering: Selve maskinen ble demonstrert, men ikke vist. Det ble ikke sagt noe om pris. Og Sony røpet ikke når PS4 kommer på markedet, bortsett fra å love at det skal skje innen julehandelen tar til.
Hvorfor kunngjøre et kommende produkt nesten et år før antatt lansering?
_logo.svg.png)
.jpg)
Det skal ikke bare skapes forventninger hos kjøperne. Også Sonys investorer skal beroliges. Selskapet har gjort opp fire regnskapsår på rad med tap. I 2011–2012 var det på hele 4,9 milliarder dollar. Ledelsen har lovet at regnskapsåret 2012–2013, som avsluttes i mars, skal gjøres opp med et overskudd i overkant av 210 millioner dollar. Denne prognosen er ikke spesielt imponerende: Den bygger på at Sony selger sitt hovedkvarter i New York for 1,1 milliarder dollar.
Det gjelder følgelig å overbevise investorene om at PS4 vil bidra til en reell utsikt til bærekraftig drift.
Playstation-sjef Andrew House presiserte på det lukkede presentasjonsmøtet i New York at PS4 vil få en «langt mer robust forretningsmodell» enn forgjengeren.
PS4 vil antakelig være billigere å produsere enn PS3. Cell-prosessoren i PS3, som ble utviklet i samarbeid med IBM og Toshiba, er byttet ut med AMD-prosessor og tilhørende standard komponenter.
En annen faktor er hvordan spill distribueres. PS3-spill kom på fysiske medier. PS4-spill skal distribueres etter en nettskymodell. En form for strømming skal gjøre det mulig for en potensiell kjøper å prøve et spill før man bestemmer seg for å kjøpe, og komme i gang for alvor med et kjøpt spill før alle gigabytene er på plass. Dette er en løsning tilsvarende dem leverandører av VDI-løsninger («virtual desktop infrastructure») har tilbudt for pc-applikasjoner gjennom flere år. Digital distribusjon er selvfølgelig en avgjørende og kostnadseffektiv forenkling.
Den nye distribusjonsmodellen gjør at PS3-spill ikke vil kunne spilles på en PS4-konsoll.
Ellers er det tidsmessige oppdateringer til selve spillopplevelsen, som integrasjon mot sosiale medier, samhandlingsmuligheter og en løsning for å sette aktive spill på pause og så fortsette PS4-spillet fra Sonys mobile konsoll Vita.

De første reaksjonene fra analytikere er delt.
Michael Pachter i Wedbush Securities sier til Bloomberg at PS4 framstår som en «fulltreffer». Han framhever den klare appellen til kjernebrukerne av PS3, og at den pc-baserte arkitekturen vil gjøre det langt enklere for spillutviklere.
Amir Anvarzadeh i BGC Partners mener derimot at PS4 ikke er «revolusjonær nok» til å overkomme utfordringene i spillbransjen, med blant annet fallende salgstall for spillkonsoller.
Det pekes ellers på at prisen på PS4 trolig vil fastsettes etter en nærmere analyse av salgsutviklingen til Wii U fra konkurrenten Nintendo.
Når PS4 kommer i salg vil den også møte konkurranse fra en ny Microsoft Xbox, som også antas å lanseres innen jul.