Questback kjøper konkurrenter

Tjener godt på programvare-tjenesten sin, og nå skal det norske selskapet bli størst i Europa.

Questback har utmerket seg som et norsk nettselskap med stor suksess og skyhøy fortjeneste. Selskapet leverer nettbaserte spørreundersøkelser og har laget programvaren selv.

I 2007 hadde selskapet driftsinntekter på 73 millioner kroner, og et driftsresultat på imponerende 30,6 millioner kroner. Driftsmarginen har hele tiden ligget mellom 30 og 40 prosent, noe bare svært få selskaper greier.

Ambisjonene er imidlertid enda større. Questback har kjøpt den svenske konkurrenten Easyresearch Scandinavia og den norske konkurrenten Refleks for å bli en stor internasjonal aktør i dette markedet.

- Det sammenslåtte selskapet, inkludert Refleks, får en omsetning på rundt 130 millioner kroner, sier Ivar Kroghrud, daglig leder i Questback, til Dagens Næringsliv.

Han mener selskapet er godt på vei til å nå sine internasjonale mål.

- Med 2500 organisasjoner på kundelisten, og en veksttakt på 50-60 prosent de siste årene, rykker vi opp på en klar førsteplass i Europa, sier Kroghrud, til Dagens Næringsliv.

Til toppen