Rask aksess, men underlig regelverk

UPC er den største leverandøren av Internett-aksess per kabelmodem i Norge. digi.no har testet tjenesten, men er mellomfornøyd med vilkårene.

UPC Norge (tidligere Janco Multicom) har endelig begynt å tilby Internett over kabelmodem der jeg bor sammen med min familie. Etter tidligere å ha skrevet om mange misfornøyde kunder, var det interessant å se hvordan opplevelsen av å bestille, få installert og bruke tjenesten ville være. Jeg har nå hatt rask Internett-aksess i en uke.

Det ble i grunnen bråbestemt at vi skulle skaffe oss kabelmodem. Kun få dager etter at vi fikk beskjed om at dette nå kunne tilbys, ringte vi til UPC for å høre hva slags vilkår som var gjeldende, det vil si pris og hastighet.

Dette ble en noe frustrerende opplevelse; UPC har ikke forstått at selskapet garantert taper kunder ved å la dem vente en halv time før oppringningen til kundesenteret blir besvart. Og siden vi bare skulle forhøre oss om vilkårene første gangen, måtte vi ringe opp på nytt da avgjørelsen var fattet.

Nok en halvtimes venting.

UPC kan umulig selge særlig mange kabelabonnement for tiden. Vedkommende som tok telefonen hadde ikke peiling på detaljene og måtte til stadighet slå opp på datamaskin, selv for enkle spørsmål som for eksempel hva som er forskjellen på de to pakkene UPC tilbyr; chello og chello maestro. Vi valgte for øvrig den sistnevnte, som med hundre kroner ekstra per måned gir omtrent dobbelt så høy opplastings- og nedlastingshastighet som standard-abonnementet, det vil si 128 Kbps opp og 640 Kbps ned for 395 i måneden. Dette vil nok normalt være tilstrekkelig for vårt bruk.

Men samtidig fikk vi en hyggelig overraskelse. UPC har nå kampanjepris på installasjonen, slik at vi kun måtte betale 395 kroner for at en installatør kom hjem til oss med kabelmodem, kabler og nettverkskort. Normalt koster dette 1250 kroner. Kampanjeprisen skulle ifølge kundesenteret vare ut året.

Av samme person fikk vi beskjed om at det nok kunne ta en uke før installatøren kunne komme, de hadde jo så fryktelig mye å gjøre. Hyggelig var da overraskelsen da firmaet som UPC bruker for å installere kabelmodemene ringte samme kveld og sa at de kunne komme påfølgende dag. Det passet oss utmerket. Personen i telefonen oppga at installatøren kunne komme en gang mellom klokken 10 og 12.

Klokken 11 onsdag for en uke siden dukket installatøren opp. Med seg hadde han stort sett alt jeg trengte, jeg kunne til og med velge om jeg ville ha PCI- eller ISA-utgave av nettverkskortet, for øvrig et standard 10 Mbps 3Com-kort.

Men siden vi til nå kun har hatt ett antenneuttak i leiligheten og vi ikke hadde noe ønske om å flytte PC-en ut i stua, hadde vi også sagt til damen på kundesenteret at vi måtte ha lagt opp et uttak til på "kontoret". Dette skulle gå bra, fikk vi beskjed om.

Men installatøren fortalte at han kun installerte kabelmodem og at jeg måtte kontakte UPC igjen for å få lagt lagt opp det nye uttaket. Han kunne ikke skjønne at kundesenteret hadde sagt at han kunne gjøre dette. Heldigvis gav han oss en ti meter lang koaksialkabel – det vil si kabelen mellom uttaket i veggen og kabelmodemet, slik at vi ved å strekke denne kabelen over diverse dørkarmer likevel fikk satt kabelmodemet på ønsket sted.

Siden jeg har åpnet og montert nettverkskort tidligere, gjorde jeg det også denne gangen selv. Men installatøren ville selvsagt kunne ha hjulpet meg hvis jeg hadde vært usikker på hvordan dette skulle gjøres. Deretter koblet vi modemet til nettverkskortet, jeg fikk beskjed om å bruke visse proxy-innstillinger i nettleserne og så fungerte alt veldig bra.

Og det har det faktisk gjort hele denne uken. Nå er all kabling i borettslaget der jeg bor splitter nytt, så det skulle bare mangle om ikke ting skulle virke perfekt. Men man har jo hørt en del historier fra mer eller mindre frustrerte kabelmodembrukere.

Hastigheten var det heller ikke så mye å si på, innen Norge fikk vi glatt nedlastingshastigheter på opptil 30 kilobytes per sekund (240 Kbps), noe særlig mer enn dette har jeg ikke opplevd på fastlinje heller. Men det varierer veldig med hva man laster ned, webinnhold går mye tregere. Hastigheten fra utlandet er enda mer varierende.

Den største fordelen med såpass rask total nedlastingshastighet er selvsagt at man kan laste ned flere ting på en gang uten at hastigheten på hver enkelt av nedlastingene senkes. Særlig når vi laster ned store filer, for eksempel programvare, er det hyggelig å kunne gjøre noe annet på nettet samtidig.

En annen særdeles viktig egenskap med kabelmodem er at man har tilgang til nettet hele tiden uten å måtte betale noe ekstra for dette.

Likevel, jeg er ikke helt fornøyd med abonnementet. Ikke fordi det ikke fungerer bra, men fordi UPC setter mange - etter min mening - unødvendige begrensninger på hva jeg kunne ha gjort. I vilkårene i kontrakten heter det at man ikke har lov til å koble mer enn én datamaskin til modemet uten leverandørens skriftlige samtykke. Og ved UPCs kundeservice blir det oppgitt at man må ha ett kabelmodem per maskin.

Å koble til mer enn én PC regnes av UPC som næringsvirksomhet!

Kjære UPC, vennligst våkn opp til virkeligheten. Snart har flertallet av norske husstander med PC mer enn én datamaskin.

Det er greit nok at man ikke skal koble for eksempel en hub direkte til kabelmodemet, da vil jo hver maskin koblet til denne huben kreve en IP-adresse fra UPC. Men er det noen fornuftig årsak til at vi ikke skal kunne bruke maskinen vi har koblet til kabelmodemet som en slags gateway for andre maskiner i et lokalt hjemmenettverk? Vi betaler jo ekstra nettopp for å kunne ha større trafikk enn de med standardabonnement. Og har noen hørt om liknende regler for ISDN- eller vanlige modem-brukere?

Regel eller ikke regel, jeg kan ikke se noen måte UPC skal kunne finne ut at en PC brukes som gateway på denne måten. De bakenforliggende maskinene er jo helt skjult for utenomverdenen.

I praksis kan dette gjøres ved å benytte to nettverkskort og et operativsystem som støtter slik videresending av Internett-trafikk, for eksempel Windows NT, Windows 98 SE, Linux og flere. Brukere av nyere operativsystemer som ikke har slik funksjonalitet innebygget – les Windows 95/98 – kan benytte seg av programvare som WinGate eller WinProxy. Disse programmene kan lastes ned fra Internett og koster kun en billig penge når du etter en stund velger å registrere dem.

En annen regel som har opprørt en del mennesker er det absolutte forbudet mot å sette opp Internett-baserte servere på maskinen som er koblet til kabelmodemet. Dette er selvsagt gjort for at ikke noen skal stjele all kapasiteten på spredenettet til UPC, men å ha et absolutt forbud er å gå alt for langt. Nok en gang bruker UPC uttrykket næringsvirksomhet. Hvis jeg setter opp en liten FTP-server som kun noen få bekjente får tilgang til, er det næringsvirksomhet? Er det bedre at jeg sender filene jeg måtte ha tilgjengelig på denne serveren per e-post (E-post er for øvrig en svært lite effektiv måte å sende filer på, det stjeler masse ekstra båndbredde)?

Siden UPC ikke ville hatt noe problem med å finne ut hvem som eventuelt har urimelig høy trafikk ut fra sitt kabelmodem, ser jeg ingen grunn til at selskapet skal måtte belaste vanlige brukere med slike regler.

Utenom de tre-fire punktene jeg har nevnt ovenfor, er jeg faktisk veldig fornøyd med tjenesten UPC har levert hittil. Hvis hastigheten og tilgjengeligheten holder seg på dette nivået, kommer jeg fortsatt til å benytte meg av den. Men spesielt hvis tilgjengeligheten blir dårlig, blir det å gå tilbake til modem eller å installere ISDN. Jeg betaler UPC for å få en tjeneste, kan de ikke levere, vil jeg si opp abonnementet tvert.

Dette gjelder for øvrig alle former for tjenester, årsaken til at jeg nevner dette spesielt i forbindelse med UPC, er at selskapet har endel kunder som er mye mindre fornøyde med tjenesten enn det jeg er. Spesielt klages det over at tilgangen til nettet ofte blir borte i flere dager om gangen og at når slikt skjer, så er servicen og informasjonen fra selskapet elendig.

Vel, hvis ventetiden på å komme igjennom på telefon til UPCs kundesenter er et tegn på selskapets holdning til service, er det all grunn til å bli skremt. For min egen del konstaterer jeg at det foreløpig ikke ser ut til at ytterligere service er nødvendig.

Så et lite spark til alle de Janco-kundene som kontaktet digi.no tidligere i år for å fortelle om sin misnøye med Janco/UPC; - Hvorfor er dere fortsatt kunder hos selskapet?

Så lenge dere betaler, taper ikke UPC noe økonomisk på å ikke oppgradere kablene dere bor, slik at også dere får en tjeneste dere kan være rimelig fornøyde med. Jeg antar at de fleste som klager bor på steder hvor kablene ikke har blitt oppgradert til de nye tjenestene UPC etter hvert vil tilby. UPC vil sikkert bytte kabler også hos dere etter hvert, men bare så lenge dere truer med å si opp abonnementet eller med å gå til for eksempel Forbrukerombudet eller "TV2 Hjelper Deg" for den del, vil dere - til tross for at dere er gamle og relativt trofaste kunder - ikke prioriteres.

Mulig jeg hisser opp noen medabonnenter nå, - dere får i så fall sende meg en tilbakemelding.

Til toppen