Rik på e-læring

NKI har 50 prosent av sin omsetning gjennom nettundervisning, som fortsetter å øke kraftig for hver måned.

Med slagordet "Rigide høgskoler vil forgå – fleksible nettskoler vil bestå" og 45 millioner i omsetning, har NKI bevist at e-læring er lønnsomt. Siden brevskolen ble etablert i 1987, erfarer NKI en kraftig vekst for hver måned.

NKI har gjennomført en omfattende omstillingsprosess fra brevskole til nettskole i løpet av de siste 18 årene, og er i dag Nordens største fjernundervisningsinstitusjon med 14.000 aktive studenter. Av undervisningsformene brevkurs, kombinerte kurs og nettkurs, er det tilsiget av nettkurs som øker mest med 5.800 nettstudenter.

Nordmenn fra over 40 land benytter seg i dag av den fleksible undervisningsmetoden, der de kan studere når som helst og hvor som helst. NKI har i alt levert mer en 30.000 kurs på nettet.

- Det er spesielt fra 1997 med den dramatiske overgangen til www, det virkelig har eksplodert, forteller utviklingsleder Morten Flate Paulsen til digi.no.

NKI Fjernundervisning, som i fjor vant IT bransjens "Oscar" ved utdeling av Rosings kompetansepris, startet med 13 nettkurs i 1995 og har i dag økt til 389 forskjellige kurs.

- Vi har hatt en langsiktig strategi, og ikke forsøkt å bli rik over natten med e-læring, framholder Flate Paulsen, som selv har tatt en doktorgrad om nettbasert undervisning.

Han forteller at nettskolen har vært banebrytende på sitt felt, og fått stor anerkjennelse også internasjonalt. En av grunnene til at NKI vant Rosing-prisen har nettopp vært NKIs omstillingen ved bruk av IKT og skolens egenutviklede systemer for administrasjon av fjernstudenter.

Det er svært få - om noen - institusjoner i verden som kan vise til noe liknende, sier juryen. NKI var antakelig først i Europa med å tilby fjernundervisning bygd opp rundt elektronisk post og edb-baserte konferansesystemer. NKI har også deltatt i 9 EU-prosjekter om nettbasert utdanning.

Internasjonalt har The International Review of Research in Open and Distance Learning (www.irrodl.org) valgt ut NKI som en av pionerene i nettbasert utdanning når de i et eget temanummer presenter institusjoner som har hatt en forbilledlig omstilling fra brevskole til nettskole.

NKIs forskningsleder, professor Torstein Rekkedal, ble i sommer utnevnt til æresdoktor ved The Open University i England på bakgrunn av sitt arbeide med fjernundervisning siden 1970.

Han ble også tildelt ICDE Price of Excellence under den 20. verdenskonferanse om fjernundervisning. Prisen regnes som den mest prestisjetunge utmerkelse i verden innen fjernundervisning.

Til toppen