I datasenteret i Larvik befinner det seg mellom 800 og 900 servere. Disse serverne betjener rundt 180 000 kunder i både inn- og utland.
I datasenteret i Larvik befinner det seg mellom 800 og 900 servere. Disse serverne betjener rundt 180 000 kunder i både inn- og utland. (Bilde: Technet)

Knekte koden: Sånn kaprer det lille firmaet i Larvik stadig større og viktigere kunder

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Den lille datasenterleverandøren Technet i Larvik har den siste tiden stadig kapret større og større kunder. 

Tine, Domstoladministrasjonen, Statistisk sentralbyrå, Oljedirektoratet og Matiq har alle valgt å gå for løsningene til larvikbedriften med 24 ansatte. 

Hvordan har de fått det til?

Enkel visjon

– Vi har hatt samme visjon fra dag en. Vi skal være store nok til å levere, og små nok til å bry oss. I Technet ser vi på oss selv som en tradisjonell håndverksbedrift. Vi skal levere hver eneste gang. Gjennom det bygger man tillit hos kunden, sier Roy-Thomas Johannessen.

Han er daglig leder i larvikfirmaet som hadde sin spede begynnelse i 1999. Fra da har det gått slag i slag.

Allerede i 2000 begynte selskapet å titte på virtualiseringsteknologi. Da var VMware ute i sin ESX-versjon. Fokuset til Technet var å bygge et datasenter med skalerbarhet. De ville ha dedikerte servere og løsninger.

I 2000 var virtualiseringsteknologien langt fra moden, og det var derfor en del utfordringer på den tekniske siden.

Datasenter i to bygg

– Men i 2003 da ESX 2.0 kom var teknologien plutselig mer moden. Det det ikke var plass til i 2000, var det definitivt plass til da. 

Daglig leder Roy-Thomas Johannessen i Technet tror suksessen ligger i at de ser på seg selv som en tradisjonell håndverksbedrift.
Daglig leder Roy-Thomas Johannessen i Technet tror suksessen ligger i at de ser på seg selv som en tradisjonell håndverksbedrift. Foto: Technet

Nå er datasenteret i Larvik betydelig større enn det var i 1999. Technet har utvidet lokalene sine til to bygg, og datamengdene er så store at Johannessen for lengst har sett seg blindt på tallene. 

– Vi vokser så mye at jeg har mistet oversikt, men det er snakk om en del petabyte, konstaterer han.

Mellom 800 og 900 servere spiser stadig en større andel av kraftnettet i Larvik. Skulle bakkenettet feile har bedriften to dieselaggregater som tar over.

To føringsveier

Redundansen er det derfor ingen ting i veien med. 

Technet har også to separate føringsveier inn til området med fiberkabel. Kombinert med to redundante linjer ut av Norge skal mye gå galt før kundene sitter uten oppkobling. 

Alle disse ingrediensene veier opp når man skal bygge tillit hos en voksende kundebase. 

– Jeg tror at det gode kundeforholdet vi klarer å skape gjør at andre aktører også blir interessert i hva vi kan gjøre for dem. Egentlig dreier relasjonsbyggingen seg bare om normal, sunn fornuft, konstaterer Johannessen.

Kapret stor sportskjede

Sist på kundelisten er Sport 1. Sportskonsernet til Bjørn Rune Gjelsten omsetter årlig for over én milliard, og har mange ulike butikker rundt om kring i Norge som krever drift og vedlikehold. 

Kjeden har kjøpt Technet sin egenutviklede løsning for servicehenvendelser.

– For oss er ikke dette verdens største avtale, men det er nok en stor avtale for Technet. Vi anså et samarbeid med dem som hensiktsmessig da de leverer løsninger rundt butikkdata og servicehenvendelser som passer oss veldig godt, sier administrerende direktør Ole Henrik Skirstad i Sport1 til digi.no.

(artikkelen fortsetter under)

Sport1 har føyer seg inn i rekken av store kunder det lille datasenteret i Larvik har klart å signere den siste tiden.
Sport1 har føyer seg inn i rekken av store kunder det lille datasenteret i Larvik har klart å signere den siste tiden. Foto: Sport1

180 000 brukere

I dag drifter selskapet i Larvik i Vestfold rundt 180 000 sluttbrukere i inn- og utland. 

Det trodde man ikke var mulig i begynnelsen. Men markedet har endret seg radikalt. I 2005 spurte alle kundene hvorfor i all verden de skulle ut i skyen. Nå spør kundene hvorfor de ikke skal ut der. 

– Leverer man kvalitet og gode tjenester får man fornøyde kunder. Da kan man vokse alene på det, tror Johannessen.

Selskapet består i dag av seks utviklere som jobber for å forbedre administrasjonsverktøyet larvikselskapet har bygd opp fra grunnen. 

Solgt løsningen i 23 land

Produktet er solgt til bedrifter i 23 land, og Technet har også lansert en tysk utgave. Den kommer i tillegg til den norske og den engelske. Ifølge Johannessen er tilpasningsdyktighet viktig for å nå ut i nye markeder.

Datasenteret driftes av 14 teknikere. Hvor mange IT-avdelinger de erstatter på landsbasis finnes det ikke tall på.

(artikkelen fortsetter under)

Technet har gode fiberforbindelser inn og ut av landet. Her ser du et illustrasjonsbilde fra NIXen i Oslo.
Technet har gode fiberforbindelser inn og ut av landet. Her ser du et illustrasjonsbilde fra NIXen i Oslo.

 – Men det er mange, humrer den daglige lederen. 

At seks utviklere klarer å konkurrere med HPs Service desk og BMC sine Remedy-produkter skyldes ifølge Johannesen at de satser på et system som ikke er så komplekst å sette seg inn i.

Den filosofien gjør det også enklere for utviklerne. 

Må være enkelt

Den daglige lederen tror at det enkle er det beste.

– Løsningene vi leverer er enkle og raske å komme i gang med. Det tror jeg er viktig for de fleste. De amerikanske konkurrentene våre har veldig gode systemer, men de er ofte veldig komplekse og ikke tilpasset behovet i det norske markedet. 

Fra kunden kommer inn døra hos Technet kan de ha tatt over både driftsavdelingen og brukerstøttesystemene på bare få dager.

For å få til det har selskapet laget et verktøy som kartlegger alt fra infrastruktur, til brukermassen som befinner seg i AD.

– Det gjør at vi får en komplett oversikt som oppdaterer seg dynamisk. Vi kan også lage integrasjon via APIer inn mot kundens fagsystemer. Det er hele tiden viktig å vise at man er tilpasningsdyktige og kan svare til kundens behov. 

Få med deg alle Ekstra-sakene i arkivet her »

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen