Ingen vil jobbe videre med åpen kildekode-implementeringen av Microsofts Silverlight-teknologi, Moonlight, noe som i praksis betyr at prosjektet er dødt.

Silverlight for Linux er i praksis dødt

Bekreftes av hovedpersonen bak prosjektet.

Da Microsoft introduserte Silverlight-teknologien i 2007, ble raskt klart at teknologien ikke ville gjøres tilgjengelig for Linux. Men Mono-prosjektet til Novell – med daværende visepresident Miguel de Icaza i spissen – forpliktet seg kort tid etter å lage en åpen kildekode-basert implementering av Silverlight for Linux og andre Unix-lignende systemer. Denne ble kalt for Moonlight.

I løpet av årene som har gått, har det blitt gitt ut to versjoner av Moonlight, men funksjonalitetsmessig hang begge utgaver betydelig etter den til enhver tid nyeste utgaven av Silverlight, som i en periode ble videreutviklet svært raskt. Men så sent som for et år siden var målet å kunne tilby en utgave av Moonlight som skulle være kompatibel med Silverlight 4. I desember i fjor kom forøvrig Microsoft med Silverlight 5.

I april i fjor ble Novell kjøpt av Attachmate, som ikke ville fortsette med Mono-prosjektet. I stedet ble prosjektet kort tid etter overtatt av et nytt selskap, Xamarin, som de Icaza står bak.

Det har vært antatt at også Moonlight fulgte med på lasset over i Xamarin, men i etterkant av et intervju med InfoQ skriver de Icaza i to twittermeldinger at Moonlight var et Novell-prosjekt som Xamarin ikke har vært involvert i, og at programvaren ikke har blitt oppdatert etter at Novell gjorde noen endringer for omtrent et år siden.

I intervjuet sier de Icaza rett ut at Xamarin har skrinlagt Moonlight.

– Silverlight har ikke oppnådd stor utbredelse på webben, så det ble ikke den «må-ha»-teknologien jeg trodde den ville ha blitt. Og Microsoft utstyrte Silverlight med kunstige restriksjoner som gjorde den ubrukelig for desktop-programmering, sier de Icaza.

– Vi tror ikke lenger at Silverlight er en egnet plattform for «write-once-run-anywhere»-teknologi, den har rett og slett for mange begrensninger til at den er brukbar. Nå for tiden mener vi at det beste alternativet i C#-verdenen er å splitte koden langs linjene til presentasjonslaget. Brukeren vil gjenbruke kjernedelen av applikasjonen på tvers av alle plattformer, og skrive et nytt brukergrensesnitt spesifikt for hver plattform de utvikler for: iOS med MonoTouch, Android med MonoDroid, Mac med MonoMac, Windows med WPF eller Winforms eller Mac, web med ASP.NET og Windows og Linux med Gtk, sier de Icaza.

Etter at Microsoft lanserte Silverlight 4, har selskapet bremset satsingen på Silverlight kraftig, og etter at Silverlight 5 ble gitt ut, har ikke selskapet presentert nye planer for teknologien, utover løfter om at den vil støttes til i alle fall 2021. Men noen videreutvikling har så langt ikke blitt lovet.

    Les også:

Til toppen